Same same, but more serious. Näin voisi lyhyesti kuvailla tulevan vuoden trendejä, jotka Googlen hakutulossijoituksista kilpailevien sivustojen kannattaa pitää mielessään.

Listasimme tärkeimmät Googlen trendit vuodelle 2023, joiden avulla pidät sivustosi menestyksestä huolta. Nämä trendit ovat nostaneet päätään vuonna 2022 tai jo aikaisemmin, mutta niiden painoarvo kasvaa entisestään. Se mikä on ennen ollut suositus, on vuonna 2023 verkkosivujen pakollinen ominaisuus, jos haluaa edelleen pärjätä kilpailussa Googlen verkkonäkyvyydestä.

  1. Universal Analytics poistuu
  2. Zero-Click -haut lisääntyvät
  3. Schema Markup -tietojen merkitys
  4. Google suosii helppoa sisältöä
  5. Käyttäjäystävällisyys ja mobiilikäytettävyys
  6. Google Lensin kehitys
  7. E-A-T -periaatteet korostuvat
  8. Kokonaisuus ennen avainsanoja
  9. Brändin merkitys kasvaa

Universal Analytics poistuu

Nyt viimeistään on aika ottaa Google Analyticsin versio GA4 käyttöön. Google on ilmoittanut, että Universal Analytics kerää dataa vielä 1.7.2023 asti, jonka jälkeen sen Standard-tason ominaisuudet lakkaavat toimimasta. 360-tason ominaisuudet keräävät dataa vielä 1.10.2023 saakka.

Jos aloitat GA4:n käytön vasta kun Universal Analytics lakkaa keräämästä dataa, aloitat aivan tyhjästä. GA4 kannattaa jo vähintäänkin asentaa vanhan analytiikkatyökalun rinnalle, jotta se kerää vertailudataa taustalla, vaikka et haluaisi vielä alkaa käyttää sitä aktiivisesti. Kun sitten vanha Google Universal Analytics poistuu käytöstä, on sinulle kertynyt jo GA4-pankkiin dataa useamman kuukauden ajalta. Ja tietenkään ei ole pahitteeksi, jos alat harjoitella GA4:n käyttöä jo hyvissä ajoin.

Zero-Click -haut lisääntyvät

Yhä harvempi käyttäjä haluaa klikata verkkosivustolle saakka. Zero-Click -sisällöt tarkoittavatkin informatiivista ja laajaa sisältöä, joka pitää käyttäjän hakualustalla sen sijaan että hän klikkaisi yrityksen verkkosivulle asti. SEMrushin tekemän tutkimuksen mukaan jo nyt yli neljännes desktopin selaimessa tehtävistä hauista ja yli 17 % of mobiilihauista ovat zero-click -hakuja.

Google on opettanut käyttäjiä vaatimaan enemmän SERP-tuloksilta – ja samalla tehnyt käyttäjistä laiskoja. Käyttäjät haluavat tehdä päätökset jo SERPistä saatujen tietojen perusteella, ja siksi antavat enemmän huomiota hakutuloksille, jotka tarjoavat enemmän infoa.

Panosta siis sellaisen sisällön tarjoamiseen, joka hyödyttää käyttäjää jo hakualustalla – mieluiten enemmän, kuin kilpailijan hakutulos. Zero-Click -haut eivät koske vain Googlea, vaan ovat ajankohtaisia myös kaikilla sosiaalisen median alustoilla sekä mm. YouTubessa. Mitä tulee Googleen, tärkeään rooliin nousevat Schema Markup -tiedot, joista kerromme seuraavaksi.

Schema Markup -tiedoissa piilee avaimet menestykseen

Hyvin toteutetut Schema markup -tiedot ovat kilpailuvaltti Google-näkyvyydessä vuonna 2023. Niiden avulla saat hakutuloksiin yrityksesi kohdalle näkymään erilaisia Rich Snippets ja Featured Snippets -laajennuksia, jotka edistävät pärjäämistä Zero-Click -hauissa. Sisällön hyvin tarkalla optimoinnilla ja pyrkimällä vastaamaan käyttäjien kysymyksiin täsmälleen voit sen sijaan pyrkiä näkymään esimerkiksi yhä suositummassa “Ihmiset kysyvät myös” -osiossa.

Äänihaut kasvavat jatkuvasti erityisesti Amazonin Alexan ja Google Assistentin myötä. Schema markup -tiedot ovat myös tärkeässä roolissa, jos haluat pärjätä äänihauissa. Useat äänihakupalvelut tarjoavat vain yhden hakutuloksen per kysely, joten optimoimalla sivusi äänihauille voit voittaa kerralla kaikki kilpailijat.

Google on alkanut suosia helppoa sisältöä

Google on ottanut uusia keinoja käyttöönsä arvottaakseen sivustojen tarjoamaa sisältöä: se huomioi nyt, miten helppoa käyttäjän on löytää sivustolta etsimänsä tieto. Google jopa kysyy tätä mobiilikäyttäjiltä aivan suoraan, kun he palaavat hakutulossivulle vierailtuaan jollakin sivustolla.

Tämä tarkoittaa sitä, että pelkkä user engagement, eli käyttäjän sivulla viettämä aika ei ole enää kaikki kaikessa. Ei riitä, että olet onnistunut pääsemään haluamillasi hakusanoilla ja pitkällä sisällöllä SERPin kärkipaikoille ja saat käyttäjän klikkaamaan sivullesi. Käyttäjä nimittäin saapui hakemaan jotain tiettyä tietoa, ja mikäli sitä on hankala löytää, ei sivusto palvele käyttäjää parhaalla mahdollisella tavalla – ja Google ei halua suosia sitä hakutuloksissaan.

Google huomioi entistä vahvemmin lyhytpinnaiset käyttäjät, jotka haluavat vain löytää vastaukset nopeasti, eivät lukea 2000 sanan artikkelia. Helposti löydettävät vastaukset vaikuttavat jyräävän jopa perinteisten hyvän sisällön ominaisuuksien ohi – kuten sisällön pituus ja affiliate-linkkien asettaminen tarpeeksi alas sisällössä. Joten pidä huoli, että sisältö sivuillasi on helppoa, laadukasta, ja johdattaa käyttäjän vastausten äärelle nopeasti.

Käyttäjäystävällisyys ja mobiilikäytettävyys edelleen tärkeitä

Sivustojen responsiivisuus ja mobiilikäytettävyys ovat kasvattaneet painoarvoaan viimeisten 10 vuoden aikana. Kun valtaosa Google-hauista tehdään nykyään mobiililaitteilla, tämä trendi ei ole hiipumassa. Itseasiassa Google arvioi jo sivuston käytettävyyttä mobiili edellä. Siksi erityisesti Core Web Vitals ja AMP korostuvat entisestään.

Core Web Vitals

Vasta vuonna 2021 Googlen esittelemät Core Web Vitals -mittarit ovat nousemassa yhä tärkeämmäksi tekijäksi Google-näkyvyydessä. Jos haluaa pärjätä kilpailussa, on ne otettava tosissaan viimeistään nyt.

Core Web Vitals koostuu kolmesta elementistä:

  • Largest Contentful Paint (LCP), joka mittaa, kuinka nopeasti käyttäjät näkevät sisältösi
  • First Input Delay (FID), joka arvioi, kuinka responsiivinen sivustosi on käyttäjän toimille
  • Cumulative Layout Shift (CIS), joka mittaa miten usein elementit sivustolla liikkuvat, kun käyttäjä yrittää lukea niitä tai klikata niihin.

Nämä mittarit vaikuttavat vahvasti sivuston käyttökokemukseen, jonka on todettu olevan yksi Googlen ykkösprioriteeteista jo monen algoritmimuutoksen perusteella. Yksi hyvä keino vaikuttaa sivuston nopeuteen ja latausaikoihin on optimoida kuvat verkkosivuille sopivaan kokoon, tai käyttää CDN:iä eli sisällönjakeluverkostoja kuvien säilömiseen.

 

Lue artikkeli: Mikä on Core Web Vitals?

AMP – Accelerated Mobile Pages

AMP puolestaan viittaa englanninkieliseen termiin Accelerated mobile pages, jonka Google suunnitteli parantamaan mobiilikäyttäjien käyttökokemusta nopeuttamalla sivujen latausaikoja. AMP-sivut ovat staattista sisältöä, ja sijaitsevat CDN-verkossa, eivätkä omalla verkkosivustollasi. Näin Google saa tarjoiltua ne mobiilikäyttäjille alle kahdessa sekunnissa, kun taas tavallisten verkkosivujen latautuminen kestää usein paljon pidempään.

AMP:n merkityksen povataan myös kasvavan edelleen mobiilihakujen kasvun myötä. Paremmat latausajat mobiilissa ovat tekijä, joka voi edesauttaa sivustoasi sijoittumaan korkeammalle orgaanisissa hakutuloksissa.

Kuva: lens.google

Google Lensin kehitys asettaa vaatimuksia – ja dilemman

Google Lens on jo joitain vuosia sitten lanseerattu, Googlen visuaalinen hakutoiminto, jonka avulla käyttäjä voi ottamansa kuvan perusteella hakea samanlaisia objekteja Googlesta. Ensiesittelyn jälkeen kohina työkalun ympärillä on laantunut, mutta vaikuttaa siltä että kaikessa hiljaisuudessa Google on hionut kyseistä työkalua entistä tarkemmaksi ja tehokkaammaksi MUM-tekoälyään kehittämällä.

MUM on Googlen keväällä 2021 esittelemä teknologia, joka on lyhenne sanoista Multitask Unified Model. MUM on kehitetty yhdistämään useita tekniikoita, joiden avulla Google-hauista tulee entistä semanttisempia ja kontekstiin perustuvia – kaikki tämä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. MUM mahdollistaa Googlen vastaamisen monimutkaisiinkin hakuihin, joihin tavanomaiset SERP-snippetit eivät kykene.

Odotettavissa siis on, että visuaaliset haut tulevat lähitulevaisuudessa laadun kehittymisen myötä lisääntymään, ja visuaalisesta löydettävyydestä muotoutuu osa orgaanisen verkkolöydettävyyden kokonaisuutta.

Sivuston menestyminen Google Lens -hauissa tarkoittaa sitä, että kuvien tulisi olla erittäin hyvälaatuisia, jotta Googlen tekoäly saa niistä selvää ja voi vertailla niitä muihin kuviin. Samalla se asettaa dilemman: korkealaatuiset kuvat ovat suurikokoisia, mikä voi puolestaan hidastaa sivustoa ja vaikuttaa negatiivisesti käyttäjäkokemukseen sekä Core Web Vitals -arvoihin, ja sitä myötä pudottaa sivuston sijoituksia.

Ongelmaa kannattaa lähestyä ensinnäkin pitämällä huolta, että sivustolla on uniikkeja ja hyvälaatuisia kuvia, jotka erottuvat sekä kuvapankkien että kilpailijoiden kuvista. Ne on syytä optimoida Googlen Core Web Vitals -ohjeiden mukaisesti, mutta säilyttää mahdollisimman korkealaatuisina. Lazy loading, eli kuvien latautuminen käyttäjän nähtäväksi sitä mukaa kun hän skrollaa sivulla eteenpäin, sekä kuvien sijoittaminen   auttavat myös sivuston keveyden ja hyvän käyttökokemuksen säilyttämisessä.

E-A-T -periaatteet saavat lisää painoarvoa

E-A-T tulee sanoista Expertise, Authoritativeness ja Trustworthiness – eli asiantuntijuus, auktoriteetti, luotettavuus. Nämä ovat Googlelle pyhä kolmikko, joiden perusteella se arvottaa sivustojen järjestystä hakutuloksissaan. Ja aikakaudella, jolla epäluotettavaa tietoa on verkossa tarjolla valtavia määriä, on näistä tullut Googlelle yhä tärkeämpiä kriteereitä. Jos onnistut pärjäämään hyvin kaikissa kolmessa, on sinulla erityisen hyvät mahdollisuudet päästä kärkipaikoille.

  • Asiantuntijuus: Sinun on osoitettava kävijöille, että olet alasi asiantuntija ja voit tarjota asiantuntevampaa, kokeneempaa ja kattavampaa palvelua kuin kilpailijasi.
  • Auktoriteetti: Sinun on osoitettava kävijöille verkkosivusi sisällöllä ja designilla, miksi heidän tulisi luottaa sinuun enemmän, kuin kilpailijoihin.
  • Luottamus: Sinun on osoitettava paitsi Googlelle, myös asiakkaillesi, että olet luottamuksen arvoinen. Ei huijausta, hypetystä ja klikinmetsästystä, vaan aitoa tietoa ja luottamuksen rakentamista. Kun Google huomaa asiakkaiden luottavan sinuun, se luottaa myös.

Kokonaisuus ajaa avainsanojen edelle

Google on vuosi vuodelta siirtynyt arvioimaan sivustoja monipuolisemmin kriteerein pelkän avainsanojen skannaamisen ja käyttäjien hakuihin vertaamisen sijaan. Semanttinen ja kontekstiin perustuva haku ovat jo tuttuja, ja tämä trendi tulee vain vahvistumaan vuoden 2023 aikana.

Pelkkien avainsanojen merkitys on jäämässä kokonaisuuden varjoon, kun   analysoi sivustojen aiheita ja ränkkää niiden tarjoamia kokonaisuuksia paremmuusjärjestykseen. Parhaat sivustot palkitaan esimerkiksi hakutulossivun knowledge-panelilla. Tämä Googlen tapa pyrkiä ymmärtämään sivun kokonaisuutta ja sen paremmuutta omassa aiheessaan verrattuna muihin sivustoihin on erityisen tärkeää paikallisille yrityksille. Nimittäin jopa 77% asiakkaista käyttää Googlea paikallisten yritysten löytämiseen. Ja paikallisissa hauissa Google nimenomaan arvioi, miten relevantti on tietty sivustokokonaisuus käyttäjän haun ja sijainnin kannalta – tämä on yksi tärkeimmistä seikoista siinä, miten paikalliset hakutulokset muodostuvat.

Pelkän avainsanojen sijoittelun sijaan Google tulee siis saada ymmärtämään sivustosi kokonaisuus mahdollisimman hyvin, ja siitä on tehtävä Googlen silmissä mahdollisimman merkityksellinen. Tämä liittyy vahvasti edellisiin E-A-T -periaatteisiin: kun rakennat sivustosi asiakkaallesi merkitykselliseksi, teet siitä samalla huomionarvioisen Googlelle.

Asiat, joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, ovat sivustosi sisällön laatu, vahva Google Business Profile, laadukkaat backlinkit, käyttäjien jättämät arvostelut, sekä lisäksi kaikki muut signaalit ja keskustelut yrityksestäsi verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Offline-tunnettuus läikkyy usein myös netin keskustelupalstoille ja sosiaaliseen mediaan, ja Google ei jätä tätä huomiotta. Tästä pääsemmekin sujuvasti seuraavaan kohtaan, eli brändin merkitykseen.

Brändin merkitys kasvaa

Edellä kuvailtujen E-A-T -periaatteiden merkityksen kasvun myötä kasvaa myös brändin merkitys: tunnettu ja luotettu brändi kerää Googlen silmissä paremmat pisteet kuin tuntematon toimija.

Mutta brändin merkitys kasvaa toisestakin syystä: maailmalla eletään monella tavalla epävarmoja aikoja, ei vähiten taloudellisesti. Ja tuttu ja turvallinen puree etenkin epävarmoina aikoina. Siksi viimeistään vuonna 2023 on tärkeää panostaa myös bränditunnettuuteen, ja varmistaa että yrityksesi tunnetaan ja siitä puhutaan niin online- kuin offline-maailmassa.

 

Siinä tärkeimmät trendit, joita Googlen orgaanisen näkyvyyden kisassa menestystä halajavan ei kannata ohittaa vuonna 2023. Jäikö jokin askarruttamaan tai tarvitsetko apua sivustosi tilan kartoitukseen? Ota yhteyttä, autamme mielellämme!

 

 

15.12.2022