”Riittääkö yrittäjän aktiivisuus sosiaalisessa mediassa vai tarvitaanko vielä tänä päivänäkin yritykselle omat kotisivut?” Näin voi pohtia nykyisin toimintaansa aloittava moderni pienyrittäjä. Koronan myötä kotisivujen merkitys korostui pysyvästi hetkessä lähes kaikilla toimialoilla ja eri kokoisissa yrityksissä.

Facebook, Instagram ja LinkedIn ovat yrityksille tärkeitä kanavia, mutta niiden varaan laskiessa yrittäjä on täysin näiden jättien armoilla. Asiat voivat muuttua nopeasti ja näkyvyys heiketä yhdessä yössä itsestä riippumattomista syistä. Kotisivut ovat yrittäjän omaisuutta, ja siellä koko asiakaskokemus on yrittäjän hallinnassa. Kotisivuille tehdään myös sisältöä Googlen löydettäväksi ja somekanaviin jaettavaksi. Ne siis tukevat aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa ja markkinoivat yrityksen palveluita hakukoneissa.

  1. Aloita rekisteröimällä oma verkkotunnus
  2. Sähköpostit yrityksen nimellä
  3. Yrityksen ensimmäiset kotisivut

Aloita rekisteröimällä oma verkkotunnus

Domainin, eli verkkotunnuksen hankinta on edullista ja helppoa. Yleisesti verkkotunnukseksi valitaan yrityksen nimi tai lyhennelmä siitä, jos nimi on pitkä. Domainina voi myös käyttää esimerkiksi yrityksen markkinointinimeä tai palvelutarjontaan liittyvää asiaa. Brändin rakentaminen nimeen liittyen voi olla hyvin tapauskohtaista vrt. esimerkiksi the other danish guy™ suhteessa Kouvolan lakritsi. Erottautumisen osalta nimellä on merkitystä niin verkossa kuin muutoinkin yritysmaailmassa. Suosittelen lukemaan esimerkiksi Pasi Kuikka Oy:n tarinan. Tarinasta tekee lisäksi mielenkiintoisen koulukiusaamistausta, mikä näin ajan saatossa saatiin käännettyä kirjaimellisesti voitoksi.

Yrityksellä voi myös olla useita verkkotunnuksia, jotka ohjataan samalle sivustolle. Verkkotunnuksen valinnalle ei siis ole olemassa yhtä ainutta oikeaa tapaa. Vapaita domaineja voit hakea helposti sivuiltamme.

Sähköpostit yrityksen nimellä

Jos yrityksellä on oma verkkotunnus, niin on erittäin suositeltavaa ottaa käyttöön myös sähköpostiosoitteet samalla osoitteella (esim. muodossa etunimi.sukunimi@yrityksesi.fi). Yrityksen nimi ja asiayhteys toimintaan on huomattavasti helpommin muistettavissa, kun sähköposti tulee omalla verkkotunnuksella kuin esimerkiksi @hotmail.com osoitteella. Kyse on myös ammattimaisen mielikuvan luomisesta.

Yrityksen ensimmäiset kotisivut

Yrityksen ensimmäiset kotisivut on oleellista saada julkaistua mahdollisimman pian yritystoiminnan alkaessa. Kotisivun suunnittelun lähtökohdaksi voi ottaa sen, että potentiaaliset asiakkaat tulevat ensisijaisesti hakemaan lisätietoja verkosta yrityksen palveluihin, yhteystietoihin ja toimialakohtaisiin asioihin liittyen. Näitä voivat olla esimerkiksi aukioloajat, hinnastot, esimerkkikuvat tai vaikka ravintolalla lounaslistat. Varmista siis, että sivuiltasi löytyvät nämä perustiedot helposti ja selkeästi esitettynä.

Alkuun pääset helpoiten kotisivukoneella, jossa tekniset osaamisvaatimukset on puristettu minimiin. Se mahdollistaa helposti ja edullisesti perusasioiden tekemisen, kuten palveluiden esittelysivut ja yhteystietolomakkeet. Ulkoasun voi valita valmiista malleista ja omien kuvien lisääminen sivustolle on helppoa. Kotisivuihin panostettava raha on hyvä olla suhteutettuna yrityksen tavoitteisiin ja mitä sivustolla yritetään saavuttaa. Useimmiten vasta yritystoiminnan kehittyessä ja kasvaessa syntyy tarkempi ymmärrys sivuston vaatimuksista ja tarpeista. Kotisivukoneet ovat hyvä aloituspiste tehdä esimerkiksi pienyrittäjän kotisivut, koska sivuston saa pienellä vaivalla ja rahalla.

Usein kotisivut tehdään käyttäen erillistä julkaisujärjestelmää, joista WordPress on selkeästi suosituin. Kotisivukoneeseen verrattuna sivujen perustaminen on työläämpää ja vaatii enemmän teknisempää osaamista. Sisällön päivittäminen WordPress-sivuille on yhtä helppoa kuin kotisivukoneissakin. Jos teetät kotisivusi ulkopuolisella kotisivujen tekijällä, on WordPress-sivustot todennäköisesti fiksuin tapa toteutukselle. Julkaisujärjestelmien etuja on, että sivuja voi räätälöidä loputtomasti ja osaavia tekijöitä on paljon, joten et ole riippuvainen yhdestä tekijästä tai palveluntarjoajasta.

Lue lisää eri vaihtoehdoista hankkia yrityksellesi kotisivut ja mitä kotisivuja tehdessä kannattaa tehdä itse, vaikka tilaisikin sivuston mainostoimistolta.

Pienyrittäjän kotisivut – kuinka voimme auttaa?

Palveluitamme käyttämällä kuka vaan (yrittäjä tai yksityishenkilö) saa helposti, nopeasti ja edullisesti perustettua yritykselleen kotisivut. Hostingpalvelulta saat kaiken välttämättömän, eli oman verkkotunnuksen, webhotellin ja kotisivukoneen. Jos päätät aloittaa WordPress-pohjaisilla kotisivuilla, tutustu WordPress-optimoituun webhotelliimme.

Tarvittaessa voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostilla asiakaspalveluumme, jos et esimerkiksi tiedä missä järjestyksessä pitäisi lähteä liikenteeseen.

 

Tutustu tästä kotisivukoneeseen tai varaa oma verkkotunnus

 

Kirjoittaja Arto Rajahalme
Arto työskentelee Hostingpalvelun markkinoinnista vastaavassa tiimissä.