Verkkokauppa mahdollistaa täysin uuden liiketoiminnan aloittamisen tai olemassa olevan liiketoiminnan laajentamisen kivijalkamyymälän oheen. Verkkokaupoissa voidaan myydä tuotteita, kuten ruokaa, kosmetiikkaa tai vaikkapa kukkia sekä palveluita, kuten esimerkiksi kampaamopalveluita, lakipalveluita tai liikuntapalveluita.
Korona-aika sai monet ennen puhtaasti kivijalkamaailmassa eläneet yritykset ottamaan käyttöön vaihtoehtoja tuotteiden myymiseen ”etänä”, minkä myötä nykyään esimerkiksi monet joogasalit tarjoavat palveluita lähiopetuksen lisäksi virtuaalitunteja. Samalla yrityksissä on kasvanut paine verkkokauppojen rakentamiseen ja monipuolistamiseen.
- Valitse myytävä tuote tai palvelu
- Ota selvää käytännön asioista
- Valitse ja varaa domain
- Valitse alusta verkkokaupalle
- Rakenna verkkokauppa
- Markkinoi verkkokauppaa
- Avaa ja kehitä verkkokauppaa
Valitse verkkokaupassasi myytävä tuote tai palvelu
Verkkokaupan perustaminen lähtee liikkeelle liiketoimintaideasta, joka kiteytyy myytävän tuotteen tai palvelun ympärille. Tuotetta tai palvelua valitessa kannattaa olla valikoiva; jos myyt kaikkea kaikille, olet vaarassa päätyä lopulta myymään ei-mitään kenellekään. Mitä tarkemmin voit määrittää tuotteesi ja sille kohdeyleisön, sen parempi.
”Pick a niche” alkavat useat englanninkieliset ohjeet verkkokaupan perustamiselle. Niche tarkoittaa tässä yhteydessä mahdollisimman uniikkia, rajattua ja kohdennettua tuotetta. Otetaan esimerkiksi vaikkapa kosmetiikan myynti verkossa.
Suuret tavarataloketjut voivat myydä mitä tahansa kosmetiikkaa high-end-merkeistä halvimpiin bulkkituotteisiin sekä ekobrändeihin. Pienemmät toimijat eivät pysty kilpailemaan näin laajan valikoiman kanssa, sillä rajallisten markkinointiresurssien lisäksi myös logistiikan järjestäminen tavaratalojen mittakaavassa on sula mahdottomuus.
Ratkaisu löytyy nichen valinnasta – tuotevalikoiman rajaamisesta ja kohdentamisesta. Aloitetaan valitsemalla vaikkapa kosmetiikka, otetaan siitä edelleen korealainen kosmetiikka, ja siitä vielä 100% eläinkokeeton korealainen kosmetiikka. Nyt aletaan puhua nichestä! Väljempikin rajaus riittää, mutta silloin pitää sietää enemmän kilpailua.
Työntekijämme Jarkko on rakentanut ja pyörittää sivutoimisesti eettisen korealaisen kosmetiikan verkkokauppaa Areumia Rovaniemeltä käsin.
Mikäli sinulla on jo kivijalkamyymälä ja sen myötä olemassa olevat tuotteet sekä asiakaskunta, olet etulyöntiasemassa digibisnestä tyhjän päälle rakentavaan verrattuna. Ajatuksella rakennettu verkkokauppa voi kuitenkin olla juuri se tekijä, joka erottaa sinut kilpailijoista. Asiakas saattaa ensin tutustua tuotteisiin kivijalkamyymälässä ja ostaa tuotteet myöhemmin verkosta – tai toisinpäin. Verkkokauppa tuo verkkosivuillesi ja tuotteillesi uskottavuutta pelkän ”tule katsomaan paikan päälle” -toteamuksen sijaan.
Ota selvää käytännön asioista
Kun olet valinnut myytävät tuotteet tai palvelut, kontaktoinut tavarantoimittajat ja ottanut selvää jälleenmyynnin käytänteistä, muista huomioida hyvissä ajoin myös toimitus- ja varastointitarpeet. Tarvitsetko tuotteille oman varastotilan, vai onnistuuko toimittaminen ns. dropshipping-periaatteella? Kuinka toimituskulut määräytyvät? Usein voi olla mielekästä esimerkiksi tarjota ilmainen toimitus tilauksen ylittäessä tietyn euromäärän. Onko sinulla kivijalkaliike, josta valmiiksi pakatun tilauksen voisi noutaa ilmaiseksi?
Logistiikan lisäksi toinen tärkeä selvitystyön paikka on verkkokaupan toimintaa koskeva lainsäädäntö. EU-alueella on käytänteissä melko paljon harmoniaa eri maiden välillä. EU myös tarjoaa pienyrityksille ilmaista koulutusta lainsäädännöstä. EU:n ulkopuolelle toimittaessa tulee paikalliseen lakiin aina tutustua.
Esimerkki kaikkia EU-maita yhtä lailla sitovasta laista on Euroopan Unionin yleinen tietosuoja-asetus eli GDPR, joka koskee kaikki henkilötietoja käsitteleviä toimijoita. Verkkokauppaa on käytännössä mahdotonta pyörittää käsittelemättä henkilötietoja, joten asetus koskee myös sinua, aloittava verkkokauppias.
Lue artikkelimme GDPR:n merkityksestä yrittäjälle
Kuluttajan oikeuksista määrätään lailla
Tietoturvan lisäksi verkkokauppiaan on huolehdittava muidenkin laissa määrättyjen kuluttajan oikeuksien toteutumisesta. EU:n kuluttajansuojalainsäädännön mukaan tavaroiden ja palvelujen ostajalla on EU:ssa oikeus saada selkeää tietoa ostamastaan tuotteesta, sen hinnasta ja toimituskuluista sekä oikeuksista, joihin hän voi vedota ongelmatilanteissa.
Suomessa on voimassa kuluttajansuojalaki, jota valvoo kuluttaja-asiamies. Sekä verkossa että kivijalassa myyvän kannattaa huomata, että kuluttajansuojalaki tulkitsee kaupankäynnin verkkokaupassa tapahtuvaksi myynniksi, vaikka verkosta ostetut tuotteet noudettaisiin kivijalkamyymälästä.
Kuluttajansuojalakiin voi tutustua tarkemmin Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilla.
Suomesta ulkomaille myyvän verkkokauppiaan tulee huomioida arvonlisävero (ALV) ja siihen liittyvä lainsäädäntö. Aloittavien kauppiaiden onneksi verkkokaupan arvonlisäverotus uudistui vuonna 2021 EU-lainsäädäntöön perustuen, helpottaen ulkomailla käytävää kauppaa. Nykyisin arvonlisävero kulkee erityisjärjestelmän kautta, jolloin myyjän ei tarvitse ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroa jokaisen ostajansa maahan erikseen.
Suomalaiset pienet verkkokaupat voivat hoitaa kaikki ALV-asiat voi OmaVerossa. Jos kuluttajamyynti muihin EU-maihin on kahtena peräkkäisenä vuotena enintään 10 000 euroa, voivat verkkokauppiaat ilmoittaa ja maksaa kuluttajakaupan arvonlisäveron kotimaassaan. Aiemmin EU-maissa on ollut voimassa jäsenvaltiokohtaiset etämyynnin raja-arvot, joista luovuttiin lakiuudistuksen yhteydessä.
Valitse ja varaa verkkokaupallesi domain eli verkkotunnus
Domainilla tarkoitetaan URL-osoitteen ”keskiosaa”, esimerkiksi maijanmakeiset.fi. Kyseisen URLin alle luodut alasivut näkyvät osoitteessa kauttaviivan jälkeen, kuten maijanmakeiset.fi/kauppa. Alasivuja ei tarvitse erikseen varata, vaan ne tulevat ikään kuin kaupan päälle.
Domainin nimen valinnassa kannattaa huomioida paitsi estetiikka ja kuvaavuus, myös SEO-näkökulma – esimerkiksi ”maijan makeiset” tuskin on kovin suosittu Google-haku. Olisiko makeiskauppa.fi kuitenkin parempi valinta? Paras vaihtoehto selviää kevyellä avainsanatutkimuksella, johon voit käyttää vaikkapa Googlen avainsanojen suunnittelijaa.
Hostingpalvelun domain-haulla saat selvyyden vapaista domaineista. Mikäli Suomessa myytävää tuotetta tai palvelua on tarkoitus lähteä pian skaalaamaan kotimaan rajojen ulkopuolelle, kannattaa fi-tunnuksen rinnalle hankkia kansainväliseen käyttöön sopivampi com- tai net-pääte.
Valitse alusta, jolle verkkokauppasi rakennetaan
Verkossa voi käydä kauppaa monella tavalla, ja erilaisia alustoja kaupankäynnille on olemassa lukemattomia. Löytyy kotisivukoneella rakennettuja verkkokauppoja, avoimeen lähdekoodiin perustuvien alustojen päälle rakennettuja verkkokauppoja, täysin räätälöityjä konsulttitoimistojen tuottamia ratkaisuja sekä verkossa toimivia välitys- ja markkinapaikkoja, kuten vaikkapa käsityömyyjien suosima Etsy, freelancereita välittävä free.talent sekä alkujaan käytetyn tavaran välittämiseen erikoistunut tori.fi.
Markkinapaikkojen etuna verkkosivuihin on helppous ja hyvä löydettävyys. Kaikki tuotteet tai palvelut eivät kuitenkaan sovi myytäväksi näille alustoille, eikä hakukone – tai muutakaan – optimointia voi niillä juuri tehdä. Myös mahdollisuudet logistiikan hallinnointiin sekä tuotteiden tai palveluiden brändäämiseen ovat olemattomat verrattuna omille sivuille rakennettuun kauppaan. Suuria myyntivolyymeja tavoittelevien kannattaakin suunnata katse kohti omaa verkkokauppaa.
Lue lisää: Webhotellit ja niiden valinta
Seuraavassa kappaleessa esittelemme lyhyesti kaksi verkkokauppatyökalua – WooCommercen sekä Prestashopin. WooCommerce on WordPressin lisäosa, eli se vaatii WordPressin asennuksen toimiakseen. Prestashop taas on itsenäinen alusta, jota voi hyödyntää joko sellaisenaan, tai WordPressin tai kotisivukoneen vastinparina.
Rakenna – tai palkkaa joku rakentamaan – verkkokauppasi
Jos olet rakentanut tai aiot rakentaa kotisivut WordPressilla, on suosittu ja helppokäyttöinen WooCommerce-lisäosa luonteva työkalu verkkokaupan rakentamiseen. WooCommerce asennetaan samalla tavoin kuten muutkin WP-lisäosat, lisäosakirjastoa selaamalla ja suorittamalla asennus.
WordPress ja WooCommerce
WooCommerce on ilmainen, mutta moni ulkoasuteema on maksullinen. Ilmaisia ulkoasujakin toki löytyy. Valmiita teemoja voidaan useimmissa tapauksissa muokata värien, asettelujen ja kuvien osalta WordPressin sivurakentajalla edelleen. Mikäli sivurakentaja ei taivu tehtävään, voi osaava suunnittelija muokata suoraan sivun html- sekä css-tiedostoja.
WooCommerce-verkkokaupan toimintaperiaate on yhteneväinen WordPressin kanssa – lisää toiminnallisuuksia sivulle saadaan lisäosia asentamalla. Esimerkiksi verkkokaupan toimitustavat järjestyvät esimerkiksi Postin tuottaman lisäosan avulla, maksutavat puolestaan Paytrail-lisäosalla. Osa lisäosista on maksullisia.
WooCommerce asennetaan suoraan WordPressin lisäosakirjastosta. Kuva: Woocommerce.
Prestashop, kotisivukone ja alidomain
Siinä missä WooCommerce vaatii useiden, ja usein kuukausimaksullisten, lisäosien asentamista ennen verkkokauppatoiminnan aloittamista, tarjoaa Prestashop useita verkkokaupalle hyödyllisiä lisäosia valmiiksi asennettuna – juuri tästä syystä työntekijämme Viljami valitsi sen perustamansa suomalaisia puutuotteita myyvän verkkokaupan alustaksi. Prestashop vaatii kuitenkin jonkin verran teknistä osaamista, eikä sovellu koodausta kaihtavalle.
Prestashopia voi käyttää joko yksin tai yhdessä WordPressin tai kotisivukoneen kanssa. Kotisivukoneet ovat tyypillisesti vielä WordPressiä hieman suoraviivaisempia käyttää, joten ne sopivat helppoutta arvostavalle. Sivujen räätälöinti sitä vastoin onnistuu paremmin WordPressilla. Kannattaa kuitenkin muistaa, että verkkokaupassa sivun toimivuus on ulkoasua oleellisempi asia. Tuotekuvat kannattaa pitää suhteellisen korkealaatuisina. Mikäli haluat helposti muokattavat kotisivut, joiden päälle palkkaamasi freelancer (tai koodaustaitoinen tuttusi) voi rakentaa verkkokaupan, on tällainen ratkaisu mahdollista toteuttaa helposti ns. alidomainia hyödyntämällä. Mikäli haluat perustaa esimerkiksi hyvinvointiin keskittyvän blogin ja myydä sen ohessa vaikkapa joogatunteja, onnistuu tämä helppokäyttöisen kotisivukoneen sekä Prestashopin yhdistelmällä.
Hostingpalvelun Kotisivukoneella rakennat sivuston vaivattomasti, ja verkkokaupan lisääminen puolestaan onnistuu lisäveloituksettoman alidomainin avulla. Esimerkiksi blogipohjaisen sivuston nimeltä feelgood.fi verkkokaupan nimi voisi olla shop.feelgood.fi – tällöin feelgood.fi olisi rakennettu kotisivukoneella, kun taas alidomain shop.feelgood.fi olisi rakennettu verkkokauppa-alustan päälle (esim. Prestashop).
Viljamin verkkokauppa Forest Outcomes on esimerkki Prestahopilla toteutetusta verkkokaupasta.
WooCommercen ja Prestashopin lisäksi kaikkiin Hostingpalvelun webhotelleihin on mahdollista asentaa avoimen lähdekoodin verkkokauppa-alusta Magento, joka soveltuu parhaiten suuren, jopa tuhansien tuotteiden verkkokaupan pyörittämiseen.
Markkinoi – tai palkkaa joku markkinoimaan – verkkokauppaasi
Olivat myymäsi tuotteet kuinka loistavia tahansa, on asiakkaiden tultava niistä ensin tietoiseksi ennen kuin kauppaa syntyy. Tämä edellyttää sivustosihakukoneoptimointia (SEO) sekä markkinointia. Hakukoneoptimointi onnistuu parhaiten silloin, kun sivuiltasi löytyy kuluttajia kiinnostavaa laadukasta sisältöä – pelkät lyhyet tuotekuvaukset eivät välttämättä aja tällöin asiaa.
Lue SEO-artikkelimme ”5 vinkkiä Google-näkyvyyden kasvattamiseen”
Yksi vaihtoehto SEOn huomioimiseksi on rikastaa sivujen sisältöjä esimerkiksi tuotekategorioita hyödyntämällä: tällöin yhdellä kategorialla on oma tuotesivunsa, jolta löytyy kyseistä tuoteryhmää koskevaa tietoa esittelytekstin tai infoboksin muodossa.
Suoraviivaisempi tapa on perustaa blogisivu, jonne voi tuottaa eri tuotteita tai asiakkaiden tarpeita koskevaa hakukoneoptimoitua sisältöä monipuolisesti. WordPress on kehitetty alkujaan nimenomaan blogikäyttöön, johon se soveltuu vielä tänä päivänäkin erinomaisesti.
Räätälöidympiä palveluita myyvät voivat ajaa liikennettä sivuilleen harjoittamalla ns. social sellingiä ja jakaa omissa, huolellisesti rakennetuissa verkostoissaan tietoa ja linkkejä tarjoamistaan palveluista mm. asiakastarinoiden muodossa. Social selling alkaakin olla jo lähempänä varsinaista markkinointia.
Lue vinkkimme yrityksen blogin perustamiseen
Markkinointi voidaan jakaa karkeasti ottaen kahtia: ilmaiseen (orgaaniset julkaisut) ja maksettuun (mainonta). Ilmainen näkyvyys voi olla vaikkapa postauksia omissa somekanavissa – tai mainituksi tulemista muiden somekanavissa, PR-toimilla ansaittua medianäkyvyyttä tai aiemmin mainittua social sellingia. Maksettu näkyvyys tarkoittaa usein sosiaalisen median kanavissa sekä hakukoneissa (käytännössä Googlessa) ostettua mainontaa. Se voi tarkoittaa myös mm. mediatoimistolta ostettua ohjelmallista mainontaa, maksettua sisältöyhteistyötä, kuten natiiviartikkeleita tai vaikuttajamarkkinointia.
Tuntuuko turhan isolta palalta markkinointikakkua haukattavaksi? Silloin voit napata reilusti pienemmän palan, joko aloittaen pienemmin panostuksin tai palkaten ammattilaisen avuksi.
Avaa verkkokauppa – kehittämällä kauppaasi pidät huolta, että se myös pysyy auki
On aika avata verkkokauppasi. Jes! Muistathan tarkkailla sivustosi liikenteen määrää sekä levytilaa, jotta kaupasta ei lopu kaista tai tila kesken myyntipäivän. Tämä kannattaa pitää mielessä erityisesti sesonkiaikaan – jos olet perustamassa esimerkiksi naamiaistarvikekauppaa, et todellakaan halua sivustosi menevän jumiin halloweenin alla.
Hyvä nyrkkisääntö onkin, että jos olet epävarma kahden hosting-paketin välillä, voit hyvin mielin valita niistä isomman ja katsoa asiaa uudelleen sesongin päätteeksi. Hostingpalvelun asiakaspalvelu auttaa sinua mielellään niin pakettien kokoon kuin muihinkin hosting-asioihin liittyvissä kysymyksissä.
Top 3 asiaa, jotka tulee ottaa huomioon sesongin lähestyessä
Ole perillä asiakkaan ostopolusta ja tarjoa tälle tietoa
Sivuston analytiikkaa on myös hyvä säännöllisesti seurata: mistä sivuille tullaan, kuinka kauan siellä viihdytään ja – ennen kaikkea – kuinka ostopolku toimii. Sivulla vieraileva muuttuu asiakkaaksi vasta ostettuaan jotain.
Kannattaa kuitenkin myös pitää mielessä, että erityisesti kalliimpien tuotteiden ja palveluiden kohdalla asiakas saattaa tarvita muutaman vierailun sivustolla ennen lopullisen ostopäätöksen tekemistä. Näissä tapauksissa tämä todennäköisesti tutkii erilaisia vaihtoehtoja ja tekee vertailua eri palveluntarjoajien välillä. Tarjoathan siis tuotteestasi kaiken hyödyllisen ja lisäarvoa tuottavan tiedon, mitä sinulla on antaa. Kuinka tuotteesi hyödyttää asiakasta? Minkä asiakkaan ongelman tuotteesi ratkaisee? Miksi sinun tuotteesi (tai brändisi) on ylitse muiden – mikä on ylivertainen kilpailuetusi?
Omaa verkkokauppaa kannattaa myös itse kokeilla ahkerasti. Vieraile sivustollasi kuin olisit ostoksia harkitseva asiakas. Testaa ostoprosessia sekä tietokoneella, tabletilla että mobiililla – suurin osa asiakkaista tekee verkko-ostoksensa nykyään älypuhelimella. Asiat näyttävät yleensä aika erilaisilta asiakkaan ja kauppiaan näkökulmista. Testauksessa kannattaa myös hyödyntää tuttuja, ja kysyä heiltä rehellisiä arvioita siitä, mitä asioita kaupassa voisi tehdä paremmin.
Näkyvät ja optimoidut sivut kilpailuetuna
Ellet ole siinä onnekkaassa asemassa, että satut olemaan valitsemasi nichen ainoa edustaja, joudut kilpailemaan potentiaalisten asiakkaiden huomiosta. Huomion saamisessa ja ylläpitämisessä auttavat brändin sekä tuotteiden näkyvyys hakukoneissa ja muualla verkossa sekä asiakasta optimaalisella tavalla palvelevat verkkosivut. Sivujen käytettävyyttä voit testata ilmaiseksi esimerkiksi Siteimprove-työkalun avulla. Myös sivujen SEO-kartoitukseen löytyy netistä paljon ilmaisia työkaluja, esimerkiksi SEO Site Checkup.
Google-optimointi lisää kotisivujen ilmaista näkyvyyttä
Markkinointia ei kannata unohtaa siinäkään kohtaa, kun kauppa alkaa käydä. Hyvät tuotteet ja palvelut toki kirittävät brändin mainetta viidakkorummun kautta, mutta kentälle tapaa putkahdella aika ajoin muitakin yrittäjiä. Siksi nousukiidossakin on hyvä pysytellä aktiivisesti asiakkaiden mielen päällä, niin sanotusti top-of-mindissa. Jo menestystä ja myyntivolyymia kerryttäneet kauppiaat saattavatkin haluta mittauttaa brändinsä tunnettuuden aika ajoin.
Siinä vinkkimme aloittavan verkkokauppiaan iloksi – toivottavasti niistä oli sinulle hyötyä!
Kirjoittaja Kiia Pitkänen, Content Manager
Kiian intohimona on kotimaisten hosting-palvelujen tunnetuksi tekeminen sekä monimutkaisten asioiden muuttaminen helpoksi asiakaslähtöisen viestinnän avulla. Anna me hoidetaan!