WordPress on maailman suosituin sisällönhallintajärjestelmä, joka soveltuu monipuolisuudessaan niin blogialustaksi kuin vaikkapa verkkokaupaksi. Sivun perustaminen WordPressilla onnistuu kotisivuja ensi kertaa perustavaltakin, kunhan perusasiat ovat selvillä.
Tässä artikkelissa esittelemme vaiheet kaupallisen sivuston perustamiseen WordPressilla:
- Domainin ja webhotellin hankkiminen
- WordPress-teeman valinta ja muokkaus
- Lisäosat eli pluginit sekä vimpaimet ja valikot
- Hakusana- ja sisältösuunnitelmat
- Julkaisu ja hakukoneoptimointi (SEO)
- Markkinointi ja tulosten mittaaminen
Tänä vuonna 20 vuotta täyttävää WordPressia käyttää jo 40% maailman verkkosivuista. Kyseessä on sisällönhallintajärjestelmä eli CMS (Content Management System), joka mahdollistaa sivustojen rakentamisen ja sivusisältöjen helpon hallinnoinnin.
WordPress-sivu asennetaan tyypillisesti webhotelliin, jonka kautta palveluntarjoaja järjestää sivustolle sivutilan ja ylläpidon eli hostingin. Osa markkinoilla olevista hosting-palveluiden tarjoajista myy WordPress-optimoituja webhotelleja, joihin WordPress on esiasennettu. Lisäksi osaan perinteisistä webhotelleista WordPressin asennus onnistuu sovellusasennusohjelman avulla kätevästi yhdellä klikkauksella – näin myös Hostingpalvelun webhotellipaketeissa.
Tutustu WordPress-optimoituihin webhotelleihimme →
Domainin ja webhotellin hankkiminen
Domain eli verkkotunnus näkyy sivuston URL-osoitteessa, ja on tyypillisesti identtinen tai ainakin hyvin samankaltainen sivuston nimen kanssa. Esimerkiksi Maijan matkatoimiston kotisivujen nimi voisi olla “Maijan matkat” ja domainiltaan maijanmatkat.fi. Verkkosivustolle erillisenä rakennetun verkkokaupan URL puolestaan voisi puolelestaan olla muotoa sivustonnimi.fi/kauppa tai aladomainina toteutettuna kauppa.sivustonnimi.fi.
Alidomaineja käyttämällä voi esimerkiksi määrittää sivustolle erilaisia osiota, kuten vaikkapa blogin tai verkkokaupan (esim. blogi.domain.fi tai kauppa.domain.fi). Alidomainilla voi tehdä webhotelleihin alisivustoja rajoittamattoman määrän. Käytännössä määrää voi kuitenkin rajoittaa hankittu levytila tai tietokantojen määrä.
Sivuston nimen on luonnollisesti hyvä viestiä sivuston teemasta. Kaupallisten sivustojen tapauksessa on tärkeää pitää huolta sivunimien ja URL-osoitteiden symmetriasta sekä hakukoneiden hakutulossivuilla näkyvistä metatiedoista, mikäli tavoittelet laajaa hakukonenäkyvyyttä. Huomaathan että nykyisin Google kiinnittää aiempaa enemmän huomiota myös sivuston tekniseen toteutukseen sekä sivusisältöjen laatuun.
Kaupalliset suomenkieliset sivustot käyttävät verkkotunnuksessa tyypillisesti fi-päätettä. FI-domainin vuosihinta on tyypillisesti reilun kympin hujakoilla per vuosi. Osa välittäjistä myy huomattavasti halvemmallakin, mutta voivat nostaa hintaa ensimmäisen vuoden jälkeen.
Etsi ja varaa vapaa FI-domain →
Useimmiten on kätevintä ostaa sekä domain että hosting (webhotelli) samasta paikasta. Hostingpalvelun valikoimasta löytyy viisi WordPressille optimoitua webhotellipakettia.
WordPress-teeman valinta ja muokkaus
WordPress tarjoaa lukemattomia ilmaisia ja maksullisia “teemoja” eli sivupohjia, jotka määrittelevät ulkoasun keskeiset elementit. Teemoja löytyy laidasta laitaan, niin yleiskäyttöön soveltuvia kuin eri käyttötarkoituksiin optimoitujakin.
Teeman kuvituksia, värejä ja fontteja voi tyypillisesti muokata vapaasti, ja teemaa voi myös vaihtaa kadottamatta sivulle tuotettua sisältöä. Valittua teemaa kannattaa testata ja varmistaa, että muokkaukset onnistuvat helposti ja halutulla tavalla.
Teemoja voi selata ja sellaisen voi asentaa suoraan WordPressin hallintapaneelista yhdellä klikkauksella kohdasta Ulkoasu → Teemat. Teemaa pääsee muokkaamaan visuaalisesta editorista tai suoraan koodista – jälkimmäistä tapaa emme suosittele, ellei html- ja css-perusteet ole hyppysissä vähintään “osaan googlata ohjeen siihen mitä olen tekemässä” -tasoisesti.
Teemaa valitessa kannattaa ottaa tarkoin huomioon sivuston käyttötarkoitus, erityisesti kaupallista sivustoa rakennettaessa. Kaikki teemat eivät tue esimerkiksi WooCommerce-lisäosaa, joka on yleisesti käytetyin keino lisätä verkkokauppatoiminnallisuus WordPress-sivustolle. Lisäosista kerromme enemmän seuraavassa kappaleessa.
Alla listattuna muutamia ilmaisia WooCommerce-tuettuja teemoja:
- OceanWP
- Neve Shop
- ShoppingCart
- Astra
- Botiga
Lisäosat eli pluginit sekä vimpaimet ja valikot
WordPress-blogin ominaisuuksia ja toimintoja voi lisätä tai muokata erilaisten lisäosien avulla. Ilmaisia ja maksullisia lisäosia voi etsiä teemojen tapaan suoraan WordPressin hallintapaneelista, kohdasta Lisäosat → Lisää uusi.
Verkkokauppa rakennetaan WordPressiin useimmiten WooCommerce-lisäosalla. WooCommercen asentaminen ja käyttö on ilmaista, mutta sen kautta tapahtuvasta myynnistä joutuu antamaan WooCommercelle muutaman prosentin siivun. Vaihtoehtoisiakin lisäosia toki löytyy, esimerkiksi Shopify, Ecwid, Easy Digital Downloads (EDD) ja BigCommerce.
Lisäosilla voi myös optimoida esimerkiksi sivuston hakukonenäkyvyyttä, välimuistia tai kuvien kokoa, tai niillä voi lisätä sivustolla näkyvää toiminnallisuutta. Voit asentaa sivulle esimerkiksi valokuvagallerian tai yhdistää sivun sosiaalisen median palveluun. Lisäosat mahdollistavat myös lomakkeiden, kyselyiden tai vaikkapa pop-up-ikkunoiden asentamisen sivustolle.
Muutamia yleisesti käytettyjä ilmaisia lisäosia:
|
Hyödyllisiä, ilmaisia WooCommerce-lisäosia:
|
Lisäosilla voi optimoida tai lisätä sivuston toimintaa.
Vimpaimet eli widgetit ovat WordPressin toiminnallisia osia, joilla voi muokata blogin ulkoasua ja rakennetta. Vimpaimet asennetaan lisäosien tavoin.
Uusi WordPress-käyttäjä saattaakin sekoittaa vimpaimet lisäosiin. Keskeinen ero löytyy siitä, että sivulla vieraileva pystyy tyypillisesti olemaan vuorovaikutuksessa vimpainten kanssa, kun taas lisäosien kanssa näin ei välttämättä ole.
Vimpaimilla voi teeman asetuksista riippuen mm. säätää sivun valikoita ja artikkelien listausta, sanapilviä sekä painikkeita. WordPress sisältää esiasennettuna seuraavat vimpaimet: | |
|
|
Sivu- tai artikkelikohtaisten vimpainten säädöt löytyvät suoraan sivun tai artikkelin muokkausnäkymästä. Erilaisia vimpaimia voi huoletta testata, sillä niitä pystyy Vimpaimet-välilehdellä helposti piilottamaan ja ottamaan käyttöön uudelleen.
Hakusana- ja sisältösuunnitelmat
Hakusanasuunnitelman pohjana toimii avainsanatutkimus, joka tarkoittaa sivustolla käytettävien avainsanojen sekä avainsanayhdistelmien eli avainfraasien kartoitusta. Avainsanatutkimuksen kohteena ovat siis sellaiset avainsanat ja -fraasit, joilla toivot sivusi löytyvän hakutuloksista. Toisaalta tutkimus auttaa sinua ymmärtämään, millaista tietoa ihmiset oikeastaan hakevat niistä teemoista, joista aiot blogissasi kertoa.
Avainsanatutkimus voi yksinkertaisimmillaan tarkoittaa avainsanojen syöttämistä hakukoneisiin ja katsomista mitä tuloksista nousee. Voit myös etsiä teemoihin linkittyviä aiheita Google Trends -työkalulla ja saada hakudataan pohjautuvaa tietoa sisällöntuotannon inspiraatioksi.
Yksi näppärä tapa tutkia avainsanojen hakuvolyymeja ja kilpailua on käyttää Google Adsin avainsanojen suunnittelijaa (Keyword Planner), erityisesti jos ajattelit joka tapauksessa tehdä Google-mainontaa. Muitakin vastaavia työkaluja netistä löytyy esimerkiksi hakusanalla ”Keyword Tool Alternatives”.
Kun SEO-puoli on selvillä, voi sisällöntuotanto periaatteessa alkaa. Ennen hihojen käärimistä on kuitenkin suositeltavaa laatia kevyt sisältösuunnitelma, josta ilmenevät blogin yleinen teema, muutaman seuraavan artikkelin aiheet sekä julkaisuaikataulu. Suunnitelman voi jäsentää yksinkertaiseen taulukkomuotoon, johon kannattaa myös merkitä tavoiteltuja avainsanoja. Näin sisältö ja SEO paiskaavat kättä, ja saat molempien suunnittelusta kaiken irti.
Kun aloitat rakentamaan sivustoa, kannattaa ennen ensimmäisen keskeneräisen version julkaisua estää sen näkyvyys hakukoneissa. Ethän halua asiakkaiden päätyvän keskeneräiselle sivustolle. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että estetään hakukoneita indeksoimasta sivustoa.
Googlen tukisivun mukaan indeksointi merkitsee ”uusien tai päivitettyjen sivujen etsimistä ja lisäämistä Googlen tietokantoihin” eli sitä, että Googlen hakuboteilla on sivuston olemassaolosta ja rakenteesta tarvittava tieto, jotta sivu näkyy Googlen hakutulossivulla (SERP). Pääset estämään indeksoinnin WordPressin hallintapaneelista Asetukset → Lukeminen, ja aktivoimalla kohdan “Kiellä sivuston näkyminen hakukoneissa”.
Ennen sivuston julkaisua kannattaa käydä läpi vielä viimeisen kerran sivuston metatiedot ja SEO-pisteet. Huolehdi myös että sivuston linkitykset ovat kunnossa, sillä hakukoneet rankaisevat sivustoja joilla on rikkinäisiä linkkejä.
Julkaisu ja hakukoneoptimointi (SEO)
Aivan ensimmäinen asia valmiin sivun julkaisun jälkeen on huolehtia siitä, että se on indeksoitu. Poista siis WordPressissa aiemmin tekemäsi asetus indeksoinnin estämisestä. Voit pelata varman päälle toimittamalla lisäksi sitemapin eli sivukartan Google Search Consoleen ja pyytää sivua indeksoitavaksi. Saat valmiin sivukartan WordPressistä esimerkiksi Yoast-lisäosan avulla.
Indeksoinnin varmistaminen on ensimmäinen sivujen julkaisun jälkeinen SEO-tekosi!
Kun sivusto on indeksoitu, metatiedot ovat kunnossa ja URL-osoitteiden ohjaukset ovat oikein, sinun tarvitsee vain varmistaa että jatkat samaa rataa johdonmukaisesti hakusana- ja sisältösuunnitelman mukaisesti. Muista myös päivittää suunnitelmia aika ajoin. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa tekemistä, jonka tulokset näkyvät hitaasti mutta varmasti.
Lisää hakukoneoptimoinnista: Googlen trendit 2023
Markkinointi ja tulosten mittaaminen
Markkinoinnilla vahvistat näkyvyyttäsi verkossa ja halutessasi myös muualla. Digitaalinen markkinointi on useimmiten aika- ja kustannustehokkain konsti myynnin tueksi.
Hakukoneoptimoinnin aloitettuasi olet jo ottanut ensimmäiset askeleesi kohti digimarkkinointia. Kun tuotat verkkosivullesi lisää hakuosumia tuottavaa sisältöä, esimerkiksi blogiartikkeleja, onkin kyse sisältömarkkinoinnista. Myös sivustolle upotetut videot, ladattavat oppaat ja uutiskirjeet ovat sisältömarkkinointia. Maksetulla markkinoinnilla voit tukea tuotettujen sisältöjen markkinointia tai mainostaa suoraan sivustolla myytäviä tuotteita. Suosittuja mainoskanavia digissä ovat esimerkiksi Google- ja Meta-mainokset, LinkedIn, Twitter ja Tiktok sekä natiivimainonta erityisesti sisältömarkkinoinnin tukena.
Alussa voi olla järkevää satsata muutamaan mainoskanavaan, katsoa tulokset ja optimoida, kanavia mahdollisesti tiputtaen tai lisäten. B2B-bisneksessä on fiksua harrastaa myös niin sanottua social sellingia, jonka avulla tavoitat potentiaalisia asiakkaita omissa (sosiaalisen median) verkostoissasi. Social selling onnistuu parhaiten silloin, kun sinulla on kanavassa vahva henkilöbrändi ja paljon seuraajia.
Tulokset ratkaisevat mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Jos saat parhaiten myyntiä Facebook-mainoksilla, kannattaa sinun käyttää silloin Metaa mainosalustana. Sosiaalisen median alustoissa on omat analytiikan seurantansa, jotka voit halutessaan myös linkittää ja koota johonkin sosiaalisen median hallinta-alustaan. Verkkosivuille tulevaa liikennettä seuraat kattavasti Google Analyticsista. Seurantaa voi helpottaa asentamalla WordPressiin erityisen GA-lisäosan.
Mieti myös, onko brändilläsi muita olennaisia mittareita kuin saman tien kassaan kilahtavat eurot. Paljon kilpaillulla markkinalla kannattaa seurata pelkkien mainosten kautta tulevien konversioiden ohessa brändin näkyvyyden kehitystä ja siihen sitoutumista. Potentiaaliset asiakkaat hakeutuvat he brändisi äärelle herkemmin, kun pääset heidän mielensä päälle, top-of-mindiin.
Toivottavasti artikkelista oli sinulle hyötyä! Muista että aloittaminen on tärkeintä, eikä kaikkea tarvitse osata kerralla tai edes itse. Jos kaipaat apua webhotellin valintaan tai WordPressin asennukseen liittyvissä kysymyksissä, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
Mikäli et vakuuttunut WordPressin sopivuudesta kotisivusi julkaisualustaksi, on Hostingpalvelun uusi, helppokäyttöinen kotisivukone osuva valinta erityisesti yksinkertaisiin sivustoihin.
Kirjoittaja Kiia Pitkänen, Content Manager
Kiian intohimona on kotimaisten hosting-palvelujen tunnetuksi tekeminen sekä monimutkaisten asioiden muuttaminen helpoksi asiakaslähtöisen viestinnän avulla. Anna me hoidetaan!