Ostohousut vedetään pian taas jalkaan –  maksimoi myynti! Monelle yritykselle loppuvuosi on aikaa, jolloin tahkotaan iso osa vuoden tuloksesta. Asiakkaat ovat liikenteessä etsimässä tuotteita ja valmiita ostamaan.

 

Kuluttajabrändien sesonki käynnistyy loppusyksystä viimeistään Black Fridayn myötä. Googlen tutkimuksen mukaan 38 % ostajista aloittaa silloin tuotteiden etsimisen. Mielenkiintoista Googlen tutkimuksessa on sekin, että 20 % vastaajista sanoo tekevänsä joululahjaostokset jo puolessa välissä marraskuuta.

”20% vastaajista sanoo tekevänsä joululahjaostokset puolessa välissä marraskuuta.”

Black Friday on vain starttipistooli kohti loppuvuoden sesonkia. Heti Black Fridayn perään tulee Cyber Monday, joka nostaa maailmalla päätään yhtenä vuoden tärkeimmistä sesongeista. Vuoden lopussa ovat vielä perinteiset joulu ja uusi vuosi, jotka ovat isoja kysyntäpiikkejä.

Kysynnän lisääntyminen ei rajoitu vain verkkokauppoihin – perinteiset jouluruuhkat ovat varmasti monelle tuttu näky. Varmista että tarjoat asiakkaalle riittävästi erilaisia kohtaamispisteitä ja sisältöjä verkossa, ennen kuin tämä astuu kivijalkaliikkeeseen. Ihmiset ovat kuitenkin halukkaita näkemään millainen on yrityksen tuotevalikoima, mitkä ovat aukioloajat ja onko heidän etsimänsä tuote saatavilla.

Alle listasimme kolme tärkeintä asiaa, jotka tulisi ottaa huomioon ennen sesonkia.

  1. Varmista kotisivujen suorituskyky
  2. Tavoita riittävästi asiakkaita
  3. Varaudu seuraavaan sesonkiin

1. Varmista kotisivujen suorituskyky

Kuvittele kivijalkaliike jouluruuhkassa, jossa on liian pienet sisätilat ja tungokseen asti ihmisiä sisällä. Jotkut asiakkaista kääntyvät jo ovella, koska eivät mahdu yksinkertaisesti sisään liikkeeseen. Toisaalta ne, jotka ovat jo liikkeen sisällä, eivät pääse tungoksen läpi maksamaan ostoksiaan ja turhautuvat jonottamiseen.

Tämä sama ilmiö voi vaivata myös kotisivuja ja verkkokauppaa ruuhkahuippuina. Sesonki lisää liikennettä sivustolla, ja monella isollakin yrityksellä saattaa unohtua tarkistaa sivustojen kestävyys, kun on monta yhtäaikaista käyttäjää. Kannattaakin tarkastaa omalta kotisivujentekijältä tai hosting-tarjoajalta, että palvelin jaksaa sesongin yli eikä sen aikanakaan tule vastaan teknisiä rajoitteita.

Sesongin ollessa kuumimmillaan kannattaa vielä tarkistaa, että sisällöt sivustoilla ja verkkokaupassa ovat kunnossa. Tee muutamat testiostot verkkokaupassa ja katso, olisiko sitäkin mahdollista optimoida asiakaslähtöisempään suuntaan.

Sesongin aikana kannattaa olla valppaana tarkastamassa sivustoa, että kaikki toimii odotetusti. Tällöin varmistat, että sivustot ja verkkokaupat pysyvät pystyssä hakupiikin. Liikennemäärien kasvaessa olet valmiina reagoimaan.

2. Tavoita riittävästi asiakkaita

Kävijäthän eivät suoraan löydä sivustollesi, kun sesonki alkaa. Käytä kaikki kanavat hyödyksi; mainitse tulevasta sesongista sosiaalisessa mediassa, kivijalkaliikkeessäsi ja muissa käytössäsi olevissa kanavissa. Varsinkin jos teet tuotteiden katetta heikentäviä alennuksia, tarvitsee sinun myydä enemmän tuotteita. Ilman isoa kävijämäärän kasvua ei tule tuottoakaan.

Moni ylenkatsoo mainostamista sesongissa. Mainostaminen kuitenkin kannattaa, kun haluat lisää kävijöitä ja pärjätä kilpailussa. Valmistele uutiskirjeet ja muut mainokset valmiiksi asiakkaille ja informoi niissä, mitä yritys tarjoaa sesonkina. Sesonkien aikana erityisesti digikanavat ovat ystäväsi.

Muista kuitenkin budjetoida mainoksiin riittävästi rahaa. Kilpailijasi ovat saman tilanteen ääressä, joten mainonnan hinta nousee sesonkina, kun kaikki muutkin mainostavat. Esimerkiksi Shopifyn omissa tilastoissa Facebook-mainonnan hinta oli marraskuun viimeisellä viikolla noussut 140 prosenttia. Fiksuimmat mainostavat ennen sesonkia rajummin, ja saavat siten enemmän vastinetta rahalle.

”Facebook-mainonnan hinta oli marraskuun viimeisellä viikolla noussut 140 prosenttia.”

Erottautumiseen kannattaa panostaa, jottet jää muiden yritysten Black Friday- ja joulumainonnan jalkoihin. Yrityksen pitää haluta erottua, eikä vain olla osa loputonta tarjousmainosten virtaa. Yritä siis keksiä muitakin tulokulmia, kuin pelkkä sesonkiin viittaava otsikko ja iso alennusprosentti.

3. Varaudu seuraavaan sesonkiin

Älä jää sesonkien panttivangiksi! Vaikka sesonkina saatetaan tehdä iso osa koko vuoden tuloksesta, niin se ei ole ainut aika tehdä kauppaa. Sesonkina kannattaakin yrittää tavoittaa uusia asiakkaita, joita muuten olisi vaikea tavoittaa.

”Älä jää sesonkien panttivangiksi!”

Kun saat uudet asiakkaat sivustollesi tai kauppaasi, on se oivallinen hetki luoda syvempää yhteyttä kuin pelkkä kertakauppa. Voit kerätä sähköpostiosoitteita tulevaisuuden markkinointia varten, kertoa kevään tapahtumista yrityksessäsi tai kysellä tarkempaa tietoa asiakkaiden mieltymyksistä. Näin opit asiakkaistasi enemmän ja pystyt palvelemaan heitä paremmin tulevaisuudessa.

Valmistaudu myös tulevaan. Aloita optimoimaan sivustoasi nyt, niin se löytyy ennen seuraavaa sesonkia. Tee seuraavia sesonkeja varten valmiit laskeutumissivut, jotta pääset hyödyntämään niitä tulevaisuudessa.

Kun aloitat sesonkeihin valmistautumisen ajoissa, niin tulet pärjäämään paremmin ja saat kaiken hyödyn irti ajasta, jolloin asiakkaillasi ovat ostohousut valmiiksi jalassa!


Kirjoittaja Kiia Pitkänen, Content Manager


Kiian intohimona on kotimaisten hosting-palvelujen tunnetuksi tekeminen sekä monimutkaisten asioiden muuttaminen helpoksi asiakaslähtöisen viestinnän avulla. Anna me hoidetaan!