”Vanha totuus on, että jos yrittäjä ei myy, ei hän tee paljon muutakaan.”
Edellä mainituilla sanoilla pohjusti tekoälykouluttaja Antti Merilehto alkavaa ohjelmaa Pienyrittäjän kilpailuetu – tehoa markkinointiin ChatGPT:n avulla -webinaarin alussa. Samalla Merilehto lupasi, että webinaarin jälkeen osallistujat tietävät parhaat tekoälytyökalut myyntiin ja markkinointiin.
Hostingpalvelun syyskuun lopussa järjestämän webinaarin keskiössä olivat kielimalleihin pohjautuvat tekstipohjaiset tekoälytyökalut, erityisesti OpenAI:n ChatGPT. Sen lisäksi esittelyssä oli kilpaileva tekstipohjainen työkalu, Microsoftin Bing AI sekä Gamma.app, joka soveltuu erityisesti presentaatiosisältöjen tuottamiseen.
- ”Ei enää ikinä valkoisen paperin pelkoa”
- Mikä ihmeen GPT?
- Ilmainen vai maksullinen ChatGPT?
- Hyvä prompti, parempi teksti
+ Antti Merilehdon vinkit edistyneeseen promptaukseen
”Ei enää ikinä valkoisen paperin pelkoa”
Antti Merilehto tuntee tyhjän paperin painon henkilökohtaisesta kokemuksesta. 20-vuotisen yrittäjätaipaleensa aikana Merilehto on elänyt lukemattomia kertoja sen hetken, joka on monelle yrittäjälle niin kovin tuttu: työpäivä on lopuillaan kun sähköpostiin kilahtaa viesti, johon pitää vastata mieluiten heti. Pitkä päivä on muilta osin pulkassa ja takki niin sanotusti tyhjä.
AI-työkalut taitavalla ei hätä ole kuitenkaan tämän näköinen – tekoälyä ei väsytä sen koommin aamulla kuin illallakaan. Merilehto kehottaakin ajattelemaan tekoälytyökaluja uutterina assistentteina, jotka ovat aina valmiina auttamaan.
”Tekoäly on valmiina 24/7 antamaan 10 tai 20 ehdotusta tekstille.”
Katso koko webinaaritallenne ja seuraa Hostingpalvelua YouTubessa.
Mikä ihmeen GPT?
Lyhenne GPT tulee sanoista Generative Pre-trained Transformer, ”generoiva esi-treenattu muuntaja”. GPT-sovellus voi generoida tekstiä, kuvaa ja jopa videota. ChatGPT on nimenomaan tekstin generointiin luotu työkalu.
Juuri tekstipohjaiset tekoälytyökalut ovat menneet nopeiten eteenpäin, sillä tekstiä käytämme työssä sekä muussa muodollisessa kommunikaatiossa eniten. ChatGPT:llä on käytössään kaikki vapaan maailman tieto, eli globaalista internetistä löytyvä informaatio. Ilmaisversion tiedot rajoittuvat vuoteen 2021 asti, mutta tähän on tulossa päivitys, joka mahdollistaa reaaliaikaiseen internetistä löytyvään tietoon pohjautuvat tulokset.
Vaikka ChatGPT soveltuukin hyvin tiedon koostamiseen, on siitä iloa myös myyvempien tekstien tuottamisessa. Esimerkkinä Merilehto käyttää kertaa, jolloin eräs kiinteistönvälittäjä pyysi häntä auttamaan asunnon myyntitekstin luonnissa. Merilehto antoi ChatGPT:lle asunnosta vain pintapuoliset tiedot – sijainnin, neliöt ja huoneluvun, ja tekoäly oli laatinut sen pohjalta myyntitekstin. Kiinteistönvälittäjä oli hämmästynyt saamansa tekstin tarkkuudesta. “Mistä se [tekoäly] tiesi, että asunnossa on valoisa olohuone?”
Merilehdon mukaan vastaus on yksinkertainen: lähes kaikki rivitalokolmioista tehdyt myynti-ilmoitukset sisältävät saman myyntiargumentin, ja siksi ChatGPT oli sisällyttänyt tuon tiedon myös tuottamaansa tekstiin. Se oli siis arponut todennäköisen vastauksen, joka sopi tekstiin.
ChatGPT onkin Merilehdon mukaan eräänlainen todennäköisten tulosten arpakone, joka tuottaa joka kerta hieman erilaisen vastauksen. Samanaikaisesti se ei hallitse faktantarkistusta, eikä se kanna vastuuta antamiensa vastausten todenperäisyyden suhteen. Kielimalliin pohjautuva tekoäly voi valehdella päin naamaa vailla omantunnon tuskia. Siksi sen tuottamiin teksteihin on aina suhtauduttava kriittisesti; vastuu on käyttäjällä.
Ilmainen vai maksullinen ChatGPT?
ChatGPT:sta on olemassa kaksi versiota, ilmainen (GPT-3.5) sekä maksullinen (GPT-4). Antti Merilehto kertoo käyttävänsä molempia versioita; esimerkiksi webinaarin sisältöjen tuottamiseen hän on käyttänyt ilmaisversiota, koska se on maksullista nopeampi käyttää.
GPT-4 maksaa 20 euroa kuussa ja sisältää enemmän työkaluja, muun muassa erilaiset lisäosat sekä tekstitiedostojen syöttämisen sovellukseen. Merilehto lupaa, että “GPT-4 maksaa itsensä yrittäjälle takaisin moninkertaisesti”. Ilmaisversiolla pääsee kuitenkin jo hyvin alkuun ja harjoittelemaan tekoälyn käyttöä työn tukena.
Hyvä prompti, parempi teksti
Promptaus eli ohjeen antaminen on ChatGPT:n käyttäjän avaintaito. Prompti on ainoa ohje, jonka ChatGPT sen käyttäjältä saa. Tekoäly ei tunne promptaajan tarvetta, hänen taustojaan tai esimerkiksi tekstiin toivottua ilmaisutapaa, asiantuntemuksen tasoa tai sävyä. Mitä enemmän prompti sisältää kontekstia, sitä rikkaampi on tekoälyn tuottama vastaus.
ChatGPT on kielimalli, ei hakukone. Tekoälyn kanssa toimiminen muistuttaa enemmän keskustelua kuin Google-haun tekemistä.
“Keskustele ja anna ohjeita kuten 13-vuotiaan, kaiken netin sisällön lukeneen apulaisen kanssa”, kuuluu Merilehdon ohjenuora.
Hyvä prompti sisältää enemmän kuin ympäripyöreän lopputuleman “kirjoita artikkeli aiheesta X”. Promptin olisi hyvä sisältää kirjoittajan roolin (esimerkiksi kokenut sisällöntuottaja), tekstin tavoitteen ja tehtävän (autoliikkeen blogiteksti talvirenkaista myynnin tueksi) sekä esimerkin (mitä tekstissä erityisesti haetaan) tai tekstin sävyn (luotettava, ammattimainen).
Antti Merilehdon vinkit edistyneeseen promptaukseen
- Vaihda rooleja tekoälyn kanssa – “Kysy minulta 5 kysymystä”
- Pilko tehtävä palasiin – kokonaisen artikkelin sijaan aloita otsikoista
- Vie asiaa eteenpäin keskustellen – “ideoi”, “ehdota”, “korjaa”
- Kun aloitat työstämään uutta aihetta, avaa siihen uusi chat
- Älä koskaan syötä henkilötietoja tai muuta arkaluontoista tietoa!
Webinaarin loppupuolella Merilehto loihtii kuvitteellisen rengasliikkeen sisällöt tyhjästä demotarkoituksessa. Katso tallenne ja opi kuinka sivusisällöt syntyvät hetkessä.