WordPressin uusin versio 5.2 tuo mukanaan kauan odotettuja ominaisuuksia virhetilanteiden hallintaan

 

WordPressiin on 7.5.2019 julkaistu uusi versio 5.2. Päivityksen myötä saadaan paljon toivottuja ominaisuuksia sivuston hallintaan, kuten esimerkiksi sivuston tilaraportit sekä vikasietotila. Kaikki uudet ominaisuudet löytyvät WordPressin omasta blogista osoitteesta https://wordpress.org/support/wordpress-version/version-5-2/ (Englanniksi).

 

Virheellisesti toimivan lisäosan hallinta onnistuu jatkossa suoraan vikasietotilan kautta

 

Aiemmin jos esimerkiksi lisäosan tai teeman päivityksen yhteydessä tapahtuu jokin virhetilanne, on koko sivusto lakannut toimimasta. Tällöin ei myöskään adminpuolelle ole päässyt. Silloin on pitänyt manuaalisesti kirjautua tiedostojen hallintaan esimerkiksi FTP-yhteydellä ja tutkia virhelokeja, ja sitten näiden perusteella poistaa virheellisesti toimivia lisäosia.
Nyt tällaisissa tilanteissa on mahdollista kirjautua WordPressin hallintaan vikasietotilassa ja nähdä suoraan virheitä aiheuttavat lisäosat ja teemat sitä kautta. Vikasietotilan kautta on myös mahdollista poistaa käytöstä virheitä aiheuttavat moduulit ja saada sitä kautta sivusto nopeasti toimimaan.

Halusimme testata tätä toiminnallisuutta käytännössä, joten teimme pienen testin:

Asensimme ensin tyhjän WordPress 5.2 asennuksen palvelimellemme, ja asensimme siihen lisäosan Easy WP SMTP (lisäosalla ei ole merkitystä, se voi olla mikä tahansa). Kävimme tämän jälkeen muokkaamassa lisäosan toiminnallisuutta poistamalla sieltä yhden tiedoston, aiheuttaen WordPressiin vikatilanteen. Tämän jälkeen sivustolle ilmestyi alla oleva teksti:

“Tällä sivustolla on teknisiä ongelmia. Lisätiedot on toimitettu sivuston pääkäyttäjälle sähköpostitse.”

Tässä taas viesti, joka pääkäyttäjän sähköpostiin lähetettiin (Klikkaa tästä nähdäksesi kuva isompana):

Viestissä on siis kerrottu mikä lisäosa aiheuttaa virhetilanteen, varsinainen virhekoodi jonka se aiheuttaa sekä linkki vikasietotilaan kirjautumiselle. Tässä esimerkkitapauksessa virhetilanne on se, että lisäosa ei onnistu avaamaan vaadittua tiedostoa (eikä kuulukaan onnistua, koska poistimme sen).

Vikasietotilaan kirjautumisen jälkeen WordPressin adminpuoli tosiaan avautuu, ja se ilmoittaa siellä heti mitä virheitä siellä on, ja ehdottaa suoraan siirtymistä lisäosiin. (Klikkaa tästä nähdäksesi kuva isompana)

Lisäosissa näkyy taas ilmoitus toimimattomasta lisäosasta sekä mahdollisuus poistaa ko. lisäosa käytöstä. Tämän avulla sivuston saa pikaisemmin toimimaan, ja tarvittaessa lähteä sitten tarkemmin tutkimaan miksi virhe on ilmennyt ja tarvittaessa vaikka olla yhteydessä lisäosan kehittäjään, jos lisäosa ei esimerkiksi ole yhteensopiva uuden WordPress-version kanssa. (Klikkaa tästä nähdäksesi kuva isompana)

12.12.2019