Oidomiin on lisätty artikkelit eli blogi. Nyt tekemässämme päivityksessä isoin uusi lisäys Oidom-kotisivukoneessa on ehdottomasti artikkelit. Artikkelien avulla voit ylläpitää blogia tai esimerkiksi kirjoitella kotisivuille uutisia. Artikkelit sijaitsevat omalla välilehdellä vasemmalla työkalupalkissa.

Kuva Oidomissa olevan esimerkkiblogin artikkelilistauksesta

Artikkelien ominaisuudet

Artikkeleihin on lisätty paljon käteviä ominaisuuksia. Voit artikkeleille luoda erillisiä kirjoittajia ja lisätä kirjoittajille oman kuvan. Kuvien ja videoiden lisäksi voit artikkeliin lisätä myös oman kuvagallerian. Jotta voit kirjoittaa artikkeleita rauhassa, voi artikkeli olla luonnostilassa, jolloin se ei vielä julkaistuilla sivuilla näy.  Kun haluat julkaista artikkelin, tarvitsee vain vaihtaa artikkelin tila julkiseksi ja tämän jälkeen julkaista Oidom-kotisivut uudelleen.

Näin lisäät blogin tai uutiset

Jos haluat lisätä blogin tai uutiset kotisivuillesi, voit sen tehdä kahdella eri tavalla: joko välilehdestä Artikkelit tai toisaalta voit myös lisätä esimerkiksi etusivulle sopivaan kohtaan ”Viimeisimmät kirjoitukset”-tyylisen osion klikkaamalla tutusti sivuilla plus-painiketta ja sieltä valitsemalla ryhmän Artikkelilistaus. Voit tällä hetkellä valita kolmesta erilaisesta tyylikkäästä designista makuusi sopivimman osion.

Uusi tapa esitellä tuotteita

Yhtenä uutena osiona olemme lisänneet Tuotteet-ryhmän. Tuoteosiossa voit lisätä tuotekuvan ja sille lyhyen tekstin.
tuote-esittely

Klikkaamalla tuotekuvaa aukeaa ikkuna, jossa voit kertoa tuotteesta lisätietoja.

Toteutamme asiakkaiden toiveita

Meiltä on kovasti toivottu uusia ominaisuuksia Oidomiin. Suurin osa pyynnöistä on koskenut blogia ja se siis on nyt julkaistu. Lisäksi olemme saaneet paljon muitakin toiveita. Yksi havaittu ongelma oli, että Oidomissa oli hankalaa luoda hinnasto, ruokalista tai muu sellainen sisältö, jossa tietoja tarvitsee jäsennellä. Käytännössä ongelma oli esimerkiksi taksiyrittäjillä, joilla hinnasto on hyvä olla myös kotisivuilla esillä. Nyt uutuutena olemmekin lisänneet Osiohin ryhmän Taulukot. Tässä alla on vielä kuva, miltä taulukko näyttää. Sen avulla saat tyylikkäästi ja selkeästi esiteltyä esimerkiksi juuri taksien hinnaston, mutta taulukko soveltuu myös moneen muuhun, kuten vaikkapa kuvan mukaisen lounaslistan tekoon!

Lisäksi Oidomiin on lisätty paljon erilaisia parannuksia ja ominaisuuksia, kuten sivuston alaosaan eli footeriin voi nyt lisätä ja poistaa kenttiä ja myös kuvia. Lisäksi sivustolle laitettavista sisältölinkeistä puuttui mahdollisuus laittaa linkkiin esimerkiksi puhelinnumero tai sähköpostiosoite. Nyt tällaisten linkkien luominen onnistuu.

Oidomin päivitys sisälsi myös isomman korjauksen, jonka ansiosta julkaistut kotisivut toimivat myös vanhemmilla selaimilla, kuten Internet Explorerilla. Ongelma siis oli, että isossa osassa vanhoista selaimista Oidomilla tehdyt kotisivut eivät näkyneet ollenkaan. Kyseisten vanhojen selaimien käyttöä ei tietoturvayistä enää suositella eivätkä ne myöskään anna nykykotisivuilla yhtä hyvää käyttäjäkokemusta kuin uudet selaimet. Nyt kuitenkin Oidom-kotisivut näkyvät myös vanhoilla selaimilla.

Oidomin kehittäminen jatkuu edelleen. Otammekin siten erittäin mielellämme vastaan lisää toiveita. Jos sinulla on ajatus, mitä tahtoisit Oidomiin, niin ole ehdottomasti meihin yhteydessä: asiakaspalvelu@hostingpalvelu.fi.

Tulossa

Nyt juuri lisättyjen ominaisuuksien lisäksi on kehitteillä monta muuta uutta hienoa ominaisuutta. Esimerkkinä

• artikkeleihin on tarkoitus lisätä ajastus, jonka avulla voit ajastaa artikkelin julkaisun tietylle päivälle ja tiettyyn kellon aikaan.
  • suunnitteilla osioiden taustalle mahdollisuus lisätä video
  • mahdollisuus laittaa osioiden  taustakuvalle parallax-efekti
  • yhteydenottolomakkeeseen on tulossa mahdollisuus lisätä ja poistaa kenttiä sekä lisätä uudenlaisia kenttiä, kuten erilaiset valintakentät ja pudotusvalikot. Näiden avulla mahdollistetaan aiempaa huomattavasti monipuolisemmat lomakkeet.
  • Navigointia on tarkoitus kehittää niin, että voi luoda käytännössä aiempaa monimutkaisempia sivustorakenteita.

Mikä on Oidom?

Oidom on uusi itse kehittämämme kotisivukone. Se helpottaa asiakkaitamme näyttävien kotisivujen teossa. Oidom on ollut asiakkaidemme käytettävissä jo yli puoli vuotta beta-versiona. Tarkoitus on, että Oidomin avulla asiakkaanamme olevat yritykset ja miksei myös yksityishenkilöt saavat helposti luotua kauniit kotisivut.

Oidom tuotteena on edullinen ja helppo tapa tehdä näyttävät kotisivut. Oidomissa kotisivut ovat suoraan responsiiviset eli toimivat laitteella kuin laitteella. Kotisivujen sisältö perustuu designerin valmiiksi luomien erilaisten tarkasti suunniteltujen sisältöosioiden lisäämiseen.

Miten aloitat Oidomin käytön?

Jos sinulla on jo meiltä webhotelli, voit tilata Oidomin helposti tilaussivujemme kautta.

Mikäli olet uusi asiakas tai sinulla ei ole meiltä vielä webhotellia, voit ensin tilata webhotellin ja tämän jälkeen Oidom on tilattavissa webhotellin yhteyteen. Olemme piakkoin lisäämässä myös Oidomin omaksi tuotteeksi niin, että webhotellin ja Oidomin saa tilattua suoraan yhdessä.

26.09.2019