Viestintävirasto (Ficora) hallinnoi fi-domaineja (verkkotunnuksia). 5.9.2016 toimintamalli muuttuu kun tietoyhteiskuntakaaren fi-domaineja koskeva sääntely astuu voimaan. Uudistus selventää Viestintäviraston ja palveluntarjoajien välistä roolia. Muutoksen myöta myös osa rajoituksista poistuu. Jatkossa kuka tahansa voi rekisteröidä fi-domainin. Eli myös ulkomaalaiset yksityishenkilöt ja yritykset voivat jatkossa rekisteröidä fi-domainin itselleen.

fi domain uudistuu

Jokaisella domainin käyttäjällä pitää jatkossa olla oma verkkotunnusvälittäjä, joka hallinnoi domaineja käyttäjän puolesta ja huolehtii koko asiakassuhteesta. Muutoksen jälkeen käyttäjä ei voi hakea tai uusia domaineja suoraan Ficoran kautta.

Suomen Hostingpalvelu Oy jatkaa muutoksen jälkeen verkkotunnusvälittäjänä.

Vaadittavat toimenpiteet fi-domainin haltijalle:

1. fi-domainini käyttää Hostingpalvelun nimipalvelimia (ns1.hostingpalvelu.fi ja ns2.hostingpalvelu.fi):
Mitään ei tarvitse tehdä. Palvelussamme on käytössä oletuksena meidän nimipalvelimet, joten jos et ole niitä muuttanut niin sinulla on meidän nimipalvelimet käytössä. Suomen Hostingpalvelu Oy on jatkossa verkkotunnusvälittäjäsi ja lähettää mm. uusimislaskun domainista entiseen tapaan. Jos käytät webhotelliamme ja olet tilannut domainin meiltä, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

2. fi-domainini ei käytä Hostingpalvelun nimipalvelimia vaan olen muuttanut niitä:
– Käy tallentamassa domainisi valtuutusavain asiakassivuillamme kohdassa Omat domainit -> Hallinnoi -> Valtuutusavain.
– Jos sinulla ei ole valtuutusavainta voit tilata uuden osoitteessa:
– Kun valtuutusavain on tallennettu jatkaa Suomen Hostingpalvelu Oy verkkotunnus välittäjänäsi myös 5.9.2016 jälkeen.
– Jos domainiasi ei näy asiakassivuilla, ole meihin yhteydessä tai tilaa domainin siirto tilauslomakkeellamme

HUOM! Jos olet aikaisemmin uusinut domainin suoraan Ficoran kautta, muista varmistaa Omat domainit sivulla että domainilla on automaattinen uusiminen päällä.

Lisää tietoja uudistuksesta Ficoran sivulla:

Voit hakea uutta domainia domain sivuiltamme.