Annoimme Saitti-kotisivukoneemme testattavaksi yhteistyökumppanillemme Yrittäjä.io:n Niko Kajalalle, joka kokeili palvelua itsenäisesti ja arvioi sen käytettävyyttä, ominaisuuksia ja kokonaiskokemusta yrittäjän näkökulmasta. Kajalan tarkoituksena on selvittää, voiko Hostingpalvelun modernilla Saitti-kotisivukoneella rakentaa itse selkeät, näyttävät ja helposti päivitettävät sivut ilman suurta budjettia tai teknistä osaamista. Kirjoitus on tehty ikään kuin mystery shopping -hengessä, ilman perehdytystä tuotteen käyttöönottoon.
Käyttöönotto ja aloitus
Kotisivukoneen ländärisivulle saavuttuani ensimmäinen tunne on selkeys ja vaivattomuus. Sivusto onnistuu vakuuttamaan nopeasti, että kotisivujen tekeminen ei ole vain teknisten taitojen varassa – kuka tahansa pystyy siihen. Tyyli on hyvin maanläheinen ja asiakasystävällinen; ei yritetä myydä vaikeita termejä, vaan puhutaan suoraan siitä, miten helppoa ja edullista aloitus on. Pidän erityisesti siitä, miten paketit ja niiden erot on avattu rehellisesti ja loogisesti – ei tarvitse arvailla, mitä saa. Plussaa annan myös siitä, että etuja, kuten ilmainen verkkotunnus ja tyytyväisyystakuu, tuodaan esiin selvästi mutta ilman liiallista tyrkyttämistä. Sivulla voisi ehkä vielä rohkeammin näyttää esimerkkejä valmiista sivuista, mutta toki palvelu on vielä tuore eli nämä ovat todennäköisesti vasta tulossa olevia. Kokonaisuutena tämä on erittäin toimiva ja miellyttävä ländäri. Se madaltaa kynnystä tarttua itse toimeen uusien sivujen parissa
Etenin käyttöönotossa Store-paketin kera. Domainin valittuani pääsin itse konkretiaan kiinni, eli aloittamaan kotisivujen rakentamisen. Prosessi etenee äärimmäisen yksinkertaisesti. Alkuun tulee valita, minkälaiseen tarkoitukseen sivut tulevat. Valittavina on verkkosivu ja -kauppa ja blogi.

Tästä päästään kiinni koko kotisivukoneen ehkä mielenkiintoisimpaan vaiheeseen, sillä käyttäjällä on mahdollisuus valita avukseen tekoäly. Itse olen nykyään halunnut maksaa ammattilaisen rakentamaan verkkosivut, koska sen kertaalleen WordPressillä tehneenä opin, että säästän suuresti aikaa ja vaivaa samalla, kun laatu on parempaa. Tämän takia tekoäly houkutteli tässä vaiheessa, sillä ajatus kaiken tekemisestä itse alusta alkaen ei kuulostanut kovinkaan houkuttelevalta.

Tekoälyvalinnan jälkeen projektia tulee kuvailla kertomalla esimerkiksi yrityksen toimialasta ja palveluista. Kysymyksiin on helppo vastata, minkä jälkeen kotisivukone tuottaa heti kolme erilaista vaihtoehtoa. Mikäli mikään näistä ei miellytä omaa silmää, tekoälyltä voi pyytää myös uusia muotoiluehdotuksia. Hämmästyin siitä, miten monipuolisia kokonaisuuksia tekoäly tuotti todella nopeasti vain muutaman kysymyksen pohjalta. Valittavana oli myös heti visuaalisesti keskenään erityyppisiä malleja. Version valittua käyttäjä pääsee kiinni kotisivukoneen editoriin.

Sivuston muokkaus
Yllätyin iloisesti, kuinka vaivattomasti tekoäly loi ensin pohjan ja minkä päälle sivujen muokkaaminen oli mutkatonta kotisivukoneen editorilla. Kaikki toiminnot löytyvät selkeistä valikoista, ja sisältävät kaikki samat peruselementit mitkä esimerkiksi WordPress. Asetuksista voi hallita mm. värejä, fontteja, SEO-optimointia ja muita sivuston kannalta olennaisia asioita.

Elementtien lisääminen tuntuu vähän kuin olisi rakentamassa palapeliä – klik, raahaa ja pudota! Tekstien muokkaaminen on yhtä helppoa kuin kirjoittaisi sähköpostia, ja otsikot saa napauttamalla juuri oman tyyliseksi – isoja, näyttäviä fontteja tai kevyempiä ilmeitä, ihan fiiliksen mukaan. Yhteydenottolomakkeet olivat valmiiksi upotettuina ja niitä pystyy lisäämään yhdellä napin painalluksella.
Työkalun sisäänrakennettu kuvapankki (kuvat tulevat Pexels-palvelusta) on todellinen aarrearkku, mikäli sopivia kuvia ei löydy valmiina omasta takaa.
Kehitysehdotuksena mainitsen mobiilinäkymän muokkaamisen, sillä tämän osalta en editorista löytänyt millään omaa paikkaansa. Mobiiliresponsiivisuus on kuitenkin tänä päivänä äärimmäisen tärkeää, minkä takia sivut on hyvä jo alusta alkaen saada skaalautumaan muutenkin kuin pöytäkoneelle katsottavaksi.
Verkkokauppa osana kotisivuja
Kuten aiemmin mainitsin, valittu Store-paketti sisältää myös mahdollisuuden verkkokauppaan. Itselläni ei ollut tähän tarvetta, mutta olen aiemmin päässyt rakentamaan verkkokauppakokonaisuuksia mm. Shopifyn ja WordPressin kanssa. Ajatus siitä, että verkkokaupalle syntyy tekoälyavusteisesti valmis pohja osaksi kotisivuja ilman isoa työtä, on erittäin houkutteleva. Omat muistoni varsinkin WordPressin osalta tuovat mieleen melkoista tuskailua kaikkien palikoiden yhteensovittamisessa, sillä en ole varsinainen guru ja omalla osaamisalueella tällaisten osalta. Uskon monen muunkin yrittäjän arvostavan helppoa, mutta silti toimivaa ratkaisua, ja joka ei tässä tapauksessa vaadi satojen peräti tuhansien eurojen investointia ulkopuoliselle ammattilaiselle. Toisinaan ulkopuolinen ammattilainen on totta kai tarpeen, varsinkin, jos haetaan räätälöidympiä ratkaisuja.
Yhteenveto
Hostingpalvelun Saitti-kotisivukone yllätti positiivisesti selkeydellään ja helppokäyttöisyydellään. Käyttöönotto sujui nopeasti ilman erityistä perehdytystä, ja tekoälyavusteinen aloitus teki sivupohjan rakentamisesta sujuvaa ja innostavaa. Editorissa sivujen muokkaus oli mutkatonta: elementtejä pystyi lisäämään ja muokkaamaan kuin palapeliä kooten, ja sisäänrakennettu kuvapankki toi runsaasti valinnanvaraa visuaaliseen ilmeeseen. Sivukone tarjoaa kaikki oleellisimmat ominaisuudet, kuten värien, fonttien ja SEO-asetusten hallinnan, ja yhteydenottolomakkeiden lisääminen onnistui vaivatta. Kehityskohteena nostan mobiilinäkymän muokkaamisen, joka voisi olla paremmin esillä editorissa. Minulle jäi itse asiassa epäselväksi, onko se ollenkaan mahdollista vielä tässä vaiheessa.
Kokonaisuudessaan Saitti tarjoaa yrittäjille ja pienyrityksille erittäin toimivan ja edullisen vaihtoehdon kotisivujen ja verkkokauppojen tekemiseen – erityisesti heille, jotka arvostavat nopeutta ja helppoutta ilman teknistä kikkailua.
Voin todeta, että lopputuloksena todella on selkeät, näyttävät ja helposti päivitettävät sivut ilman suurta budjettia tai teknistä osaamista.

