Photo by LinkedIn Sales Navigator on Unsplash Jos yritystä ei löydy netistä, sitä tuskin on olemassakaan. Tuntuu suorastaan epäilyttävältä jos etsii hakukoneella tietoja yrityksestä ja saa vain muutaman osuman. Yrityksen verkkoläsnäolon rakentaminen on nykyään teknisesti helpompaa kuin koskaan. Ehkä hankalinta onkin valita juuri ne parhaat kanavat oman kohderyhmänsä tavoittamiseen. Ihan aluksi kannattaakin käyttää hetki, jos toinenkin, sen miettimiseen mistä ja miten omat asiakkaat tietoa luontevasti etsivät ja löytävät.

Joillekin paras kanava yrityksen näkyvyyden ylläpitoon voi olla esimerkiksi Facebook-sivu, jonka kautta yritys pystyy halutessaan olemaan suoraan yhteydessä asiakkaisiinsa pikaviestein. Toisille toimii paremmin Instagram-tili, jonka kautta jaetaan tuote-esittelyjä houkuttelevassa ja helposti uudelleen eteenpäin jaettavissa olevassa muodossa. Edeltävien esimerkkien kaltainen sosiaalisessa mediassa näkyminen on luontevaa, koska kanavat ovat tulleet osaksi myös yritysten edustajien vapaa-aikaa ja näin ollen kynnys olla paikalla on matala. Usein yrityksillä on käytössään kuitenkin myös perinteisempi kotisivu, jolta löytyy vähintäänkin perustiedot yhteystietoineen ja jonka halutaan olevan juuri se ensimmäisen hakutulos siellä Googlen puolella.

Tässä artikkelissa keskitymme siihen miten sivuston toteutus teknisesti onnistuu jos ja kun perinteisemmän nettisivun tekeminen pääsee omalle tehtävälistalle. Kun lähtee miettimään tapaa, jolla nettisivun tekisi, kannattaa miettiä ensisijaisesti omia lähtökohtiaan; millaisia toiminnallisuuksia sivulle tarvitaan ja haluaako tehdä sivun kokonaan itse ilman apukäsiä. Ei kannata myöskään unohtaa aikaa sivuston julkaisun jälkeen: miten sivujen ylläpito sekä päivitykset hoidetaan?

Miten nettisivuja tehdään?

Tekniikka on kehittynyt pitkälle siitä, kun nettisivut ”koodattiin” tekstieditorilla. Yhä edelleen näkee kuitenkin myös tuollaisia, niin sanottuja staattisia sivuja, joiden taustalla ei ole mitään erityistä järjestelmää, vaan ne on rakennettu käsin. Staattisten sivujen hyvänä puolena on, että niitä harvemmin hakkeroidaan, mutta sisältöjen päivitys vaatii jonkin verran tietämystä siitä mikä tiedosto pitää avata sekä mihin kohtaan muutoksia saa ja tulee tehdä.

Photo by Nicole Wolf on Unsplash

Kotisivukoneiden ideana on, että niiden avulla kotisivujen luominen on mahdollista kenelle tahansa eikä aiempaa kokemusta nettisivujen teosta välttämättä tarvita. Niiden käyttöönotto onnistuu luomalla selaimen kautta käyttäjätunnus palveluun ja syöttämällä muutama perustieto rakenteilla olevasta sivusta. Kotisivukoneiden käyttöliittymät perustuvat siihen, että uusien elementtien ja tekstien lisäys sekä niiden päivittäminen on mahdollisimman helppoa ja loogista. Oidom on tällainen kotisivukone, jonka kehityksestä ja ylläpidosta vastaa Suomen Hostingpalvelu Oy.

WordPress on avoimeen lähdekoodiin pohjautuva sisällönhallintajärjestelmä, jonka avulla pystytään rakentamaan laajojakin sivustokokonaisuuksia monipuolisine toiminnallisuuksineen. Sisällönhallintajärjestelmät eroavat kotisivukoneista siinä, että pääpaino niiden selainkäyttöliittymässä on sisältöjen hallinnassa eikä niinkään siinä miltä lisätty sisältö tulee valmiilla sivulla näyttämään. Niiden käyttöönotto vaatii aina myös jonkin verran teknistä osaamista. Tuon teknisen osaamisen voi halutessaan tietenkin ostaa muualta jos itsellä ei aika tai kiinnostus riitä uuden opetteluun.

Sivuston ulkoasu & ominaisuudet

Mikäli haluaa sivuston ulkoasuun ja toiminnallisuuksiin täyden kontrollin, silloin sivusto kannattaa rakentaa sisällönhallintajärjestelmällä, joka ei aseta rajoituksia sen suhteen miltä sivusto näyttää tai millaisia toiminnallisuuksia siihen tulee. Huomioitavaa kuitenkin on, että niin monipuolisia kuin WordPressin kaltaiset sisällönhallintajärjestelmät ovatkin, niiden käyttö vaatii lähes aina perehtymistä myös tekniseen puoleen. Esimerkiksi uusien toiminnallisuuksien käyttöönotto vaatii sopivien lisäosien etsinnän ja asennuksen. Jos sopivaa lisäosaa ei löydy, kannattaa ottaa yhteyttä WordPressin hallitseviin tekijöihin, jotka pystyvät tekemään juuri sinun tarpeisiisi räätälöidyn lisäosan.

WordPressiin asennetuilla lisäosilla sekä niiden määrällä on suora vaikutus sivuston nopeuteen ja tietoturvaan, joten niiden käytössä tulee käyttää harkintaa. Kun miettii sivustolle tarvittavia toiminnallisuuksia, kannattaakin miettiä haluaako esimerkiksi verkkokaupan tai varausjärjestelmän tuoda nettisivun sisään vai käyttäisikö niissä mieluummin kyseisiin käyttötarkoituksiin tehtyjä järjestelmiä, joita käyttäjät ovat ehkä jo tottuneetkin käyttämään muissa yhteyksissä. Näistä esimerkkeinä mainittakoon suosittu Timma ajanvarauksiin ja Holvi verkkokauppatarpeisiin. WordPress-sivustolle on helppoa upottaa näkymät kyseisistä palveluista. Myös Oidomiin on tulossa heti ensi vuoden alusta mahdollisuus tuoda sivulle näkyviin sisältöä toisista palveluista, joten esimerkiksi varauslomakkeen upottaminen osaksi sivustoa onnistuu.

Photo by RhondaK Native Florida Folk Artist on UnsplashSivuston ulkoasu pystytään WordPress-sivustoilla tekemään juuri halutunlaiseksi esimerkiksi graafisen suunnittelijan tekemän erillisen suunnitelman perusteella. Lisäksi käytettävissä on paljon maksuttomia sekä maksullisia teemoja, joita voidaan ottaa käyttöön helposti ja joiden yksityiskohdat, kuten fonttivalinnat ja käytössä oleva värimaailma, ovat usein muokattavissa erillisen asetusvalikon kautta.

Kotisivukoneissa edellä mainitun kaltaiset räätälöinnit ovat mahdollisia rajatuilta osin. Esimerkiksi Oidomissa pystyt muokkaamaan sivuston ulkoasun teemaa: pystyt vaihtamaan teemassa käytössä olevaa neljää pääväriä ja hallinnoimaan tekstityylien kokoja sekä käytössä olevia fontteja. Rajoitettujen valintamahdollisuuksien etuna on toisaalta se, että sivuston ulkoasu on helpompi pitää yhtenäisenä eikä jokaisen osion tyylejä tarvitse miettiä erikseen. Uusien lisäosien asennus ei ole Oidomissa mahdollista, mutta kotisivukonetta kehitetään aktiivisesti ja myös kokonaan uusia toiminnallisuuksia tuodaan aika ajoin julki. Oidomin käyttäjillä on luonnollisesti mahdollisuus ehdottaa uusia toiminnallisuuksia ja toivotuimmat niistä päätyvät järjestelmän kehitysjonoon.

Sisällön muokkaus

Alunperin WordPress oli bloggaukseen tarkoitettu alusta, mutta vuosien vieriessä ja käyttäjäkunnan kasvaessa se on kasvanut monipuoliseksi sisällönhallintajärjestelmäksi. Alkuperäisen käyttötarkoituksen tietäen ei olekaan yllätys, että WordPressissä sisältöjen muokkaus tapahtuu yhä edelleen pääsääntöisesti ylläpitopuolella olevan erillisen, riisutun lomakenäkymän kautta. Jotkin saatavilla olevat lisäosat mahdollistavat sisältöjen muokkauksen nettisivun puolella, mutta suoraan WordPress ei mahdollista sisältöjen muokkausta “sivun sisässä”.

Oidomissa sisältöjen muokkausnäkymä on suoraan sivun sisässä ja näin ollen käyttäjä näkee samoin tein miltä kirjoitettu teksti tulee sivulla näyttämään. Myös kuvat lisätään suoraan omille paikoilleen. Sivujen sisältöjen elämöittämistä helpottamaan Oidomiin on integroitu Unsplash-kuvapankki, jonka päivittäin päivittyvä kuvavirta koostuu jo yli 800 000 kuvasta. Unsplash-kuvapankin kuvien käyttö on maksutonta eikä myöskään lähteen ilmoittaminen sivulla ole pakollista, vaikkakin toivottavaa. Myös WordPress-sivulla on mahdollista käyttää Unsplashistä, tai muista kuvapankeista, hankittuja kuvia, mutta ne joudutaan etsimään ja lataamaan sivuston tiedostonhallintaan erikseen. Oidomissa sekä sopivan kuvan etsiminen että sen lisäys sivulle onnistuu näppärästi muokkausnäkymästä käsin.

Sisällön muokkaus Oidomissa

Hosting, tietoturvapäivitykset ja ne muut nörttihommat

Oidomia tilatessa ei tarvitse huolehtia teknisistä yksityiskohdista vaan paketti sisältää kaiken tarvittavan järjestelmän ja nettisivun tarpeisiin. Oidomin kaltaisilla kotisivukoneilla tehtyjen sivustoilla ei tarvita mitään erikoisia teknisiä ylläpitotoimenpiteitä vaan palveluntarjoaja huolehtii esimerkiksi siitä, että järjestelmä on tietoturvaltaan ajan tasalla ja sisältää tuoreimmat versiot käytössä olevista työkaluista. Oidomilla luotu sivusto julkaistaan staattisessa muodossa (ihan kuin ne notepadillä koodatut nettisivut aikoinaan!) ja on näin ollen tietoturvallinen. Oidomilla luodut sivustot ovat myös nopeuden suhteen jo valmiiksi optimoituja, eivätkä sivustot hyydy kovimmankaan kävijäpiikin aikana.

WordPress tarvitsee toimiakseen kotisivutilan, josta löytyy tuore versio PHP:stä sekä tietokannan johon sisältö sekä asetukset tallennetaan. Sisällönhallintajärjestelmillä tehtyjen sivujen suhteen kannattaa pitää huoli myös siitä, että joku huolehtii sivuston taustajärjestelmän ja lisäosien päivityksestä myös julkaisun jälkeen. WordPressin osalta kaikista kriittisimmät tietoturvapäivitykset käynnistyvät automaattisesti mikäli näitä ei ole palvelimen puolelta erikseen estetty. Hostingpalvelun kautta on saatavilla webhotellipaketteja jotka on optimoitu juuri WordPressin tarpeisiin ja sisältävät automatisoidut päivitykset myös lisäosien osalta.

Mistä siis lähteä liikkeelle?

Kuten tämän kirjoituksen alussa todettua, kun lähtee suunnittelemaan nettisivujen toteutusta kannattaa miettiä tarkkaan mitkä ovat omat tarpeet sekä millaisilla resursseilla sivua ollaan tekemässä ja millaiset ovat valmiudet sivuston ylläpitämiseen jatkossa. Jos haluat laittaa sivuston helposti ja nopeasti kasaan, suosittelemme tutustumaan Oidom-kotisivukoneeseen. Jos taasen tekniset yksityiskohdat eivät pelästytä ja suunnitteilla on vähän isompi sivustokokonaisuus, WordPress tai jokin muu sisällönhallintajärjestelmä on oiva valinta.

Jos kaipaat lisätietoja tarjoamistamme palveluista kotisivukoneisiin ja sisällönhallintajärjestelmiin liittyen tai haluaisit päästä testaamaan niitä käytännössä, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme niin autamme mielellämme.

17.12.2019