Verkkokaupan perustamiseen löytyy monia vaihtoehtoisia ratkaisuja ja alustoja. Tässä artikkelissa käymme läpi WordPress-yhteensopivan verkkokauppa-alustan WooCommercen ominaisuuksia ja perustamisen vaiheita.
- Webhotellin ja domainin hankkiminen
- WooCommerce-verkkokaupan asentaminen
- Verkkokaupan ulkoasun muokkaus
- Tarvittavien laajennusten valinta
- Hakukoneoptimointi ja markkinointi
- Tulosten mittaaminen
Verkkokauppa tarkoittaa periaatteessa aivan samaa asiaa kuin kivijalkamyymäläkin, mutta verkkoympäristöön siirrettynä. Verkkokaupalla on kivijalkaan nähden omat erityispiirteensä, esimerkiksi tuotteiden ja palveluiden toimitukseen ja maksamiseen liittyen.
Verkkokaupan ehdoton etu on alkupanoksen jälkeen suhteellisen pienet kaupan pyörittämiseen tarvittavat henkilöresurssit – yrittäjä pystyy ylläpitämään pientä kauppaa täysin ominpäin, jopa osa-aikaisesti. Toki bisneksen kasvaessa kasvaa myös tarve laittaa lisää paukkuja esimerkiksi tuotteiden hallinnointiin ja postittamiseen.
Useimmilla suurilla kuluttajabrändeillä on nykyään perinteisen kivijalan ohella verkkokauppa, kun pienemmät toimijat taas rakentavat yhä useammin koko liiketoimintansa verkkoon. Aineettomien palveluiden myynti tapahtuu käytännössä kokonaan verkon välityksellä, usein yhteydenotto- tai tarjouspyyntölomakkeen kautta. Asiantuntijapalveluita ja konsultointiakin voi kuitenkin myydä verkkokauppaperiaatteella, kun palvelut on paketoitu tuotemaisiksi kokonaisuuksiksi.
Kaiken kaikkiaan – jos myyt jotain tavoitteena voitollinen liiketoiminta, kannattaa harkita verkkokaupan perustamista.
Webhotellin ja domainin hankkiminen
Woocommerce verkkokaupan perustaminen tarvitsee pohjaksi WordPress-sivuston, jonka perustaminen alkaa kotisivutilan ja ylläpidon (usein webhotellin) sekä domainin eli verkkotunnuksen hankkimisesta. Lisäksi voi olla tarpeen hankkia omalla verkkotunnuksella toimiva sähköposti, jonka kautta hoituu yhteydenpito asiakkaiden ja tavarantoimittajien suuntaan. Nämä kaikki kannattaa tyypillisesti hankkia yhdeltä palveluntarjoajalta, jolloin tuki kaikkia kotisivuja koskeviin asioihin löytyy samasta paikasta.
WooCommerce-verkkokauppaa rakentavan kannattaa harkita WordPress-optimoidun webhotellin ostamista sivuston nopeuden ja suorituskyvyn varmistamiseksi. Esimerkiksi Hostingpalvelun WordPress-optimoidut webhotellit sisältävät runsaasti levytilaa ja käyttävät WordPressille optimoituja Litespeed-palvelimia, minkä lisäksi automaattiset päivitykset helpottavat ylläpitotyötä.
Sivuston toimintavarmuuteen vaikuttavat monet tekijät, kuten sivuston tiedostojen koko sekä sivustoa yhtä aikaisesti käyttävien määrä suhteessa webhotellipaketin ominaisuuksiin. Paketin koon tulee vastata verkkokaupan vaatimaa suorituskykyä. Sivuston toimintavarmuuteen voi vaikuttaa muun muassa rajoittamalla sivulle ladattavien kuvien kokoa sekä sivuston hallinnan käyttäjämäärää – tai vaihtamalla webhotellipaketin isompaan. Mikäli tarvitsemasi paketin koko mietityttää, voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.
Kaikki Hostingpalvelun webhotelli-palvelimet on suojattu monitasoisella järjestelmällä, joka estää tehokkaasti web-sovellusten, kuten WordPressin kaltaisten sisällönhallintajärjestelmien haavoittuvuuksien aiheuttamia uhkia. Järjestelmämme seuraa palveluita reaaliaikaisesti, estäen tietoturvahyökkäyksiä ja toimien tiedossa olevia olevia uhkia vastaan.
WooCommerce-verkkokaupan asentaminen
Siinä missä WordPress on maailman suosituin alusta verkkosivuille, on siihen liitettävä ilmainen WooCommerce-lisäosa maailman suosituin verkkokauppa-alusta.
Voit lisätä Woocommercen olemassa olevaan WordPress-sivuun tai hoitaa molemmat yhdellä kertaa. Kummassakin tapauksessa on hyvä huomioida toiveet sivuston ulkoasun ja toiminnallisuuksien suhteen sekä ulkoasuteeman yhteensopivuus WooCommercen kanssa – jo rakennetun WordPress-sivun tapauksessa voi olla tarpeen vaihtaa teemaa paremmin verkkokaupan vaativia ominaisuuksia vastaavaksi.
Mikäli sinulta löytyy jo kotisivut eri alustalle perustettuna ja haluat siirtää ne WordPressin päälle, voit joko manuaalisesti kopioida kaikki sisällöt ja tiedostot talteen itse myöhempää WordPressiin kopiointia varten, tai antaa ammattilaisen hoitaa sivuston siirron.
Kun WordPress-sivusto on olemassa, voi WooCommerce-verkkokaupan asentaa parissa minuutissa WordPressin hallintapaneelin Lisäosat-valikosta (Plugins) ja käymällä sen jälkeen läpi tarvittavat asetukset Setup Wizardin avulla.
Lue lisää WordPress-sivun perustamisesta
Verkkokaupan ulkoasun muokkaus
Kuten WordPressissä yleensäkin, on WooCommerce-verkkokaupankin ulkoasu pitkälle muokattavissa. Valmiita ulkoasuteemoja löytyy runsaasti. Teemoja löytyy niin ilmaisena maksullisenakin, jolloin hinnat vaihtelevat kympeistä jopa yli sataan euroon.
Suosittuja ilmaisia teemoja:
|
Suosittuja maksullisia teemoja:
|
Usein on tehokasta valita ulkoasu, jonka rakenne vastaa mahdollisimman paljon tavoiteltavaa lopputulosta. Sivuston värimaailmaa, fontteja ja kuvituksia on helppo muokata jälkikäteen. Useimmiten myös valikoiden ja asettelujen muokkaaminen onnistuu helposti. Yksi keskeinen asia johon on vaikeampi jälkikäteen vaikuttaa, on mobiilioptimointi – kannattaa siis varmistua siitä, että valitsemasi teema on oletuksena responsiivinen ja mobiiliystävällinen.
WordPressin oma, ilmainen Gutenberg ynnä muut sivurakentajat (site builder) parantavat sivujen muokkausmahdollisuuksia entisestään. Suosittuja sivurakentajia ovat mm. Elementor sekä Divi-teemaan sisältyvä Divi Builder, joista Elementoria pidetään aloittajaystävällisempänä. Elementorista on saatavilla sekä ilmainen versio että laajemmilla muokkausmahdollisuuksilla varustettu maksullinen Pro-versio. Jos osaamista riittää, on sivuston ulkoasua mahdollista kehittää myös muokkaamalla html- tai css-koodia teeman tiedostoeditorissa.
Lue lisää verkkokaupan perustamisesta
Tarvittavien laajennusten valinta
Erilaisia toiminnallisuuksia WooCommercella rakennettuun verkkokauppaan saadaan lisättyä laajennusten avulla. Vaikka itse WooCommerce onkin ilmainen, tarvitaan siihen käytännössä useimmiten maksullisia laajennuksia.
Usein käytettyjä verkkokaupan laajennuksia ovat esimerkiksi maksutavat tai pakettikortin ja lähetyslistan valmiiksi tulostava laajennus. Edellä mainittujen WooCommerce-laajennusten käyttö edellyttää erillisen sopimuksen solmimista maksutavan palveluntarjoajan tai kuljetusyrityksen, kuten Postin tai Matkahuollon kanssa. Sekä laajennuksista että palvelusopimuksista voi syntyä lisäkuluja verkkokauppaa perustettaessa, mikä kannattaa huomioida kotisivuprojektin budjetissa.
Laajennuksia ja lisäosia löytyy joka lähtöön, muun muassa asiakasarvioiden tai tuotesuositusten näyttämiseen tai lahjakoodien tarjoamiseen. Ne voivat kuitenkin hidastaa sivustoa, joten tarpeellisuus kannattaa puntaroida tarkoin – mitään ylimääräistä ei kannata asentaa. Myös tiedostokooltaan suuret mediatiedostot, kuten isot valokuvat ja videot voivat hidastaa sivustoa. Kuvatiedostojen määrä aiheuttaa haastetta erityisesti verkkokaupoissa, joissa on paljon tuotteita ja tuotekuvia. Haasteeseen tarjoaa helpotusta kuvien optimointiin tarkoitettu lisäosa.
Muista pitää laajennukset ja lisäosat ajan tasalla, päivitettynä viimeisimpään versioon. Käyttämättä ja turhiksi jääneet kilkkeet kannattaa poistaa ja tukemattomat versiot vaihtaa tuettuihin, laadukkaisiin vaihtoehtoihin. Nyrkkisääntönä kannattaa tutustua, mitä muut käyttäjät ovat laajennuksesta tai lisäosasta sanoneet.
Hakukoneoptimointi ja markkinointi
Hakukoneoptimoinnilla pyritään kasvattamaan näkyvyyttä ja sijoitusta hakukoneissa. Se on pitkäjänteistä tekemistä, jonka tulokset näkyvät viiveellä. Hakukoneissa näkymistä voidaan parantaa optimoimalla kotisivujen sisältöjä, teknistä toteutusta, käytettävyyttä sekä sivustolle johtavien linkkien määrää ja laatua. Googlen algoritmi arvottaa nykyään pelkkien avainsanojen viljelemistä korkeammalle sivuston hyödyllisyyttä ja sen tarjoamaa arvoa sisällön kuluttajalle.
Hakukoneoptimoinnin lisäksi kannattaa tutustua konversio-optimointiin, jonka avulla voidaan esimerkiksi kasvattaa konversioprosenttia tai asiakkaiden keskiostojen suuruutta. Konversio-optimoinnin ideana on parantaa verkkokaupan kannattavuutta kehittämällä sivuston käytettävyyttä, houkuttelevuutta ja asiakaskokemusta. Ostamisen tulisi olla helppoa, ja asiakkaan tulisi löytää tarvitsemansa ratkaisu vaivattomasti.
Hakukoneoptimoinnin aloitettuasi olet jo ottanut ensimmäiset askeleesi kohti digimarkkinointia. Verkkokaupan markkinoinnin keskiössä ovat digitaalisen markkinoinnin toimet, joilla saat ajettua liikennettä sivustolle – tai jopa tehtyä suoraa myyntiä. Esimerkiksi Facebook ja Instagram tarjoavat mahdollisuuden fyysisten tuotteiden myymiseen suoraan yrityksen profiilista. Palvelutuotteita voi esitellä palvelukatalogilla, jonka kautta asiakkaat voivat tutustua tuotteisiin suoraan sovelluksessa ja klikata palveluntarjoajan sivuille ostoksille.
Perinteisempi digitaalinen markkinointi tarkoittaa käytännössä mainontaa hakukoneissa (Google, Bing) sekä sosiaalisen median verkostoissa, kuten Metassa (Facebook ja Instagram), TikTokissa, Twitterissä ja LinkedInissä. Digimarkkinointi on useimmiten varsin aika- ja kustannustehokas konsti yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi ja myynnin tueksi, jos vertaa esimerkiksi radio- ja televisiomainontaan tai ulkomainontaan.
Alussa on järkevää satsata muutamaan mainoskanavaan ja optimoida tekemistä sen mukaan, mikä kanava tuottaa parhaat tulokset. Kun brändi alkaa saavuttaa jalansijaa kohdeyleisön tietoisuudessa, voi olla fiksua harrastaa myös niin sanottua social sellingia, jonka avulla tavoitat potentiaalisia asiakkaita omissa (sosiaalisen median) verkostoissasi. Social selling onnistuu parhaiten silloin, kun sinulla on kanavassa vahva henkilöbrändi ja paljon seuraajia.
Tulosten mittaaminen
Johda verkkokauppaasi datalla – tulokset ratkaisevat mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. Verkkosivuille tulevaa liikennettä seuraat kattavasti Google Analyticsista tai WooCommercen omilla analytiikkatyökaluilla.
Sosiaalisen median alustoissa on omat analytiikan seurantansa, jotka voit halutessasi myös linkittää ja koota johonkin sosiaalisen median hallinta-alustaan. Verkkokaupan käytettävyyttä ja asiakaskokemusta voit mitata erilaisin työkaluin ja kyselyin.
Lue lisää asiakaskokemuksen kehittämisestä
Verkkokauppa ei ole koskaan täysin valmis – aina löytyy parannettavaa. Tärkeää on huolehtia kehityksen seurannasta erilaisin mittarein ja viedä kerätty tieto käytännön kehitystyöhön.
Case Areum – näin rakentui pieni kosmetiikan verkkokauppa
Hostingpalvelun backend-osaaja Jarkko pyörittää päivätyön ohessa omaa korealaisen kosmetiikan verkkokauppaa Areumia, ja on myös rakentanut kaupan WooCommercella kokonaan itse. Jarkko esittelee alla Areumin keskeisiä rakennuspalikoita.
Teema: Astra
“Teemaksi valitsimme Astran, joka on erittäin suosittu ja aktiivisessa kehityksessä oleva teema. Se myös mahdollistaa tarkasti esimerkiksi tuotesivujen asettelun ja toiminnallisuuden asettamisen mieleisekseen.
Rakensimme ulkoasun värimaailmoineen, fontteineen ja asetteluineen pitkälti itse, tehden paljon kooditason kustomointia. Astra sisältää myös valmiita pohjia, joilla maaliin pääsee kenties helpommallakin, mutta ei-koodaustaitoiselle löytyy todennäköisesti helpompiakin teemapohjia ja editoreja (OceanWP, Elementor, Divi). Toisaalta Astran ilmaisversiollakin pääsee pitkälle, joten sen valmispohjiakin kannattaa ainakin kokeilla, vaikka omat kooditason laajentamiset eivät onnistuisikaan.”
Maksaminen: Visma Pay
“Visma Pay oli meille helppo valinta heti alkuvaiheessa mm. pienen kuukausimaksun ansiosta.Tämä ilmainen WooCommerce-lisäosa maksutavoille on toiminut meillä ongelmitta, ja kattaa suomalaiset maksutavat. Muita suosittuja vaihtoehtoja maksutapalisäosille ovat esimerkiksi Paytrail ja Klarna. Jos myyntiä kohdistuu ulkomaille, niin kannattaa harkita PayPalin tai Stripen käyttöönottoa.“
Toimitukset: Shipit
“Aluksi meillä oli osoitekorttien luomiseen käytössä Pakettikauppa, mutta vaihdoimme sen myöhemmin Shipit-palveluun. Palvelun kautta onnistuu helposti osoitekorttien luomiset sekä esimerkiksi noutopisteen valinta tilausvaiheessa. Palvelu tukee Postia ja Matkahuoltoa (myös esim. DB Schenkeriä), ja se on toiminut käytössämme hyvin.
Pakettikauppa on myös Postin tarjoama ja tukema vaihtoehto, mutta jos sen kanssa haluaa käyttää Matkahuollon toimitustapoja, täytyy tehdä erillinen sopimusasiakkuus suoraan Matkahuollon kanssa. Molempien käyttö on ollut ongelmatonta, ja molempia varten on olemassa ilmaiset lisäosat WooCommerceen.”
Tilastointi: Matomo
“Käytämme kävijätilastoinnissa Matomo-lisäosaa, jonka avulla saamme pidettyä keräämämme kävijädatan turvallisesti omalla palvelimellamme, eikä sitä tarvitse jakaa esim. Googlen kanssa. Google Analytics on tietenkin toinen vaihtoehto, ja sitä voi joutua käyttämään erityisesti jos tarkoitus on tehdä Google Ads -markkinointia.
Tilastointiin liittyy myös keksien hyväksyminen, joka on verkkokaupassa pakollinen toteutus. Tähän meillä käytössä on CookieYes. Muita suosittuja vaihtoehtoja ovat Cookiebot ja Complianz.”
Kieliversiot: Polylang
“Jos tarkoituksena on tehdä monikielinen sivusto, tarvitaan sen toteuttamiseen käytännössä lisäosa. Suositut vaihtoehdot ovat joko Polylang tai WPML. Itse päädyimme suosittelujen kautta Polylangiin, joka on toiminut ongelmitta.”
Sivuston nopeutus: LiteSpeed Cache
“Käytämme sivuston nopeuden optimointiin LiteSpeed Cache -lisäosaa, joka tekee kaupastamme todella nopean hyvin pienellä vaivalla. Päihitämme useimmat kilpailijamme sivuston nopeudessa selkeästi, mikä on iso etu esimerkiksi hakukonesijoitusten ja asiakaskokemuksen suhteen.
LiteSpeed Cache tarjoaa paitsi sivuvälimuistin, se myös tuottaa sivustomme kuvista automaattisesti optimoidut oikean kokoiset .webp-kuvat jotka auttavat nopeuttamaan sivuston latautumista entisestään.
Hostingpalvelun tarjoamien WordPress-pakettien iso etu on, että ne tukevat LiteSpeed Cachen ominaisuuksia sen täyteen potentiaaliin. Tämä ei lähellekään kaikissa kilpailevissa webhotelleissa onnistu, sillä useimmat lisäosan ominaisuudet vaativat tuen palvelimelta.”
Hakukoneoptimointi: Yoast
“Yoast helpottaa sisällön optimointia, ja tekee monia parannuksia sivuston rakenteeseen erityisesti hakukoneita silmälläpitäen. Toinen suosittu vaihtoehto on Rank Math.”
Jarkon terveiset verkkokauppaa perustavalle
“WooCommerce on ollut verkkokaupalleni hyvä vaihtoehto oman ohjelmistokehitysosaamiseni vuoksi. Avoimen lähdekoodin WooCommerce on tarjonnut loputtomat mahdollisuudet toteuttaa omaa visiotamme kaupan suhteen. WordPress/WooCommerce/Suomi/Finland -ryhmästä löytää hyvin tekijöitä, vinkkejä ja keskustelua aiheen tiimoilta.
Aloittelevalle verkkokauppiaalle suosittelen liittymistä myös Verkkokauppiaat sekä Yrittäjät -ryhmiin. Mikäli WooCommerce ei tunnu itselle oikealta verkkokauppa-alustalta, voi edellä mainituista ryhmistä myös etsiä ja kysellä suosituksia vaihtoehdoille.
Voin suositella verkkokauppiaana olemista ihan jo oppimiskokemuksen puolesta. Siinä pääsee pienillä askeleilla ilman suuria sitoumuksia opettelemaan yrittäjyyttä ja sen kehittämistä erittäin monipuolisesti. Oman kaupan kehittäminen on lopulta erittäin opettavaista, antoisaa ja koukuttavaakin.”
Kaikkein tärkeintä verkkokaupan perustamisessa on kääriä hihat ja aloittaa. Teemme sen helpoksi! Starttaa matkasi kohti omaa WooCommerce-verkkokauppaa hankkimalla domain sekä WordPress-optimoitu webhotelli. Voit hankkia alkuun pienemmän webhotellin ja vaihtaa paketin isompaan myöhemmin, kun verkkokauppasi kasvaa.
Kirjoittaja Kiia Pitkänen, Content Manager
Kiian intohimona on kotimaisen hosting-kentän tunnetuksi tekeminen sekä monimutkaisten asioiden muuttaminen helpoksi asiakaslähtöisen viestinnän avulla. Anna me hoidetaan!